Kun jatkat tämän sivun käyttöä hyväksyt samalla evästeiden käytön. Voit lukea lisää tästä linkistä.

close

Painonnousu raskauden aikana

Painonnousu raskauden aikana

Raskauden aikana paino voi nousta 10–15 kiloa, mutta painonnousu on tietysti hyvin yksilöllistä. Mikäli painosi taas putoaa raskauden aikana liikaa pahoinvoinnin vuoksi, se ei ole hyvästä sinulle eikä lapselle. Hakeudu siinä tapauksessa hoitoon.

Raskaudenaikainen painonnousu voi ehkä huolettaa, mutta asiaan on osattava suhtautua eri tavalla. Varsinkin jos olit raskauden alkaessa normaalipainoinen. Sinun on keskityttävä syömään terveellistä ruokaa, harjoittelemaan kohtuullisesti — ja yksinkertaisesti vain olemaan raskaana.
Jos olit raskauden alkaessa normaalipainoinen, voit varautua noin 12 kilon lisäpainoon. Jos olit alipainoinen, painosi voi nousta raskauden aikana sitäkin enemmän.

Älä aloita dieettiä äläkä laihduta omin päin
Raskauden aikana ei saa koskaan laihduttaa. Sinä ja lapsesi tarvitsette ravintoa, jotta selviätte raskaudesta ja lapsi kasvaisi hyvin. Lue vinkkimme hyvästä ruokavaliosta raskauden aikana.

Jos sinulla on ylipainoa ennen raskautta, on tietysti hyvä, ettei raskauden aikana kerry kovin paljon lisäpainoa. Sopivan suuri painonnousu vähentää raskausdiabeteksen ja korkean verenpaineen riskiä. Yleensä synnytyskin sujuu helpommin, jos painosi ei nouse liikaa.

Jos sinulla on hyvin korkea BMI (Body Mass Index), voit saada elämäntapaohjausta ja -tukea neuvolasta.
Harrasta vähintään 30 minuuttia liikuntaa päivässä ja vähennä tyhjien kaloreiden syöntiä. Virvokejuomat, makeiset, pullat ja kakut eivät ole sopivaa ravintoa. Makeanhimo myös vähenee, kun syöt säännöllisesti ja noudatat hyviä ruokailutottumuksia.

Mistä lisäkilot tulevat?
On aivan tavallista, että paino nousee raskauden aikana 10–15 kiloa.
Osa lisäkiloista koostuu nesteestä ja verestä.
Raskauden loppuvaiheessa lapsi painaa noin 3,5 kiloa, loput lisäpainosta jakautuu seuraavasti:
• Kohtu – noin 1 kg
• Istukka – noin 0,5 kg
• Rinnat – noin 1 kg
• Lapsivesi – noin 1 kg
• Kudoksiin varastoitunut nestemäärä – noin 1,5 kg
• Lisääntynyt verimäärä – noin 1,5 kg
• Imetykseen tarvittavat rasvavarastot – noin 0,5–1 kg

Jos painosi putoaa
Joidenkin naisten paino putoaa pitkäaikaisen pahoinvoinnin ja oksentelun seurauksena. Jos kärsit liiasta raskausajan pahoinvoinnista, siihen voi saada apua tai jopa lääkettä.
Jos oksentelu ei lopu, joudutaan odottava äiti joskus laittamaan tiputukseen ravinnonsaannin turvaamiseksi. Tämä on kuitenkin harvinaista.
Jos pystyt pitämään sisälläsi vain vähän ruokaa, kärsit siitä ensisijaisesti itse. Elimistö pitää huolen siitä, että sikiö saa tarvitsemansa ravinnon.

Jos sinulla on aiemmin ollut jonkin tyyppinen syömishäiriö (bulimia tai anoreksia), tämäntyyppiset ajatukset voivat palata raskauden aikana. On tärkeää, että puhut kätilön tai lääkärin kanssa, jos sinulla ilmenee tällaisia oireita.

Tämän verran ylimääräistä sinun tulee syödä
• 1. – 3. raskauskuukausi: Ylimääräinen välipala – esimerkiksi hedelmä – riittää hyvin ensimmäisten kolmen kuukauden aikana.
• 4. – 6. raskauskuukausi: Syö lisäksi vielä yksi ylimääräinen, vähän ruokaisampi välipala.
• 7. – 9. raskauskuukausi: Syö kaksi reilua välipalaa päivässä, esim. jogurtti ja voileipä, lisäksi vähintään yksi hedelmä.

Erityiset mieliteot – pica-oireyhtymä
Raskauden aikana voi tulla himo johonkin tiettyyn elintarvikkeeseen. Se voi olla esimerkiksi lakritsa, avokado, suklaa tai appelsiini. Mutta jotkut naiset voivat tuntea himoa syödä muurilaastia ja muuta ”syötäväksi kelpaamatonta”. Tämän tyyppisellä syömishimolla on lääketieteellinen nimi – pica-oireyhtymä.
Tapahtui virhe. Yritä myöhemmin uudelleen.
Ladataan...