Kun jatkat tämän sivun käyttöä hyväksyt samalla evästeiden käytön. Voit lukea lisää tästä linkistä.

close

13 vinkkiä avuksi raskauspahoinvointiin

13 vinkkiä avuksi raskauspahoinvointiin

Lähes puolet odottavista äideistä kärsii raskauden aikana pahoinvoinnista, varsinkin aamuisin. Pahoinvointi alkaa yleensä ensimmäisen raskauskuukauden jälkeen ja menee ohi noin kolmen kuukauden päästä. Joillakin pahoinvointi ja oksentelu saattaa jatkua koko raskauden ajan.

Monet raskauden klassisesta ”aamupahoinvoinnista” kärsivät ovat yksimielisiä siitä, että nimitys on harhaanjohtava. Pahoinvointia esiintyy nimittäin muulloinkin kuin aamuisin. Pahoinvointi voi tulla milloin tahansa ja kestää joskus koko päivän. Se voi mennä ohi muutamassa päivässä, mutta oksentelua voi esiintyä päivittäin useiden kuukausien ajan. 

Lue myös: Työssä vai vapaalla raskauden aikana?

Pahoinvointi häviää yleensä 14. raskausviikon jälkeen
Aamupahoinvointi alkaa yleensä 6. ja häviää 14. raskausviikon tienoilla, mutta voi joissakin tapauksissa jatkua koko raskauden ajan. Pahoinvointi johtuu verensokerin laskusta ja/tai hormonivaihteluista.

Aamupahoinvointia pidetään yleensä normaalisti etenevän raskauden merkkinä. Pahoinvoinnin puuttuminen ei kuitenkaan merkitse sitä, että sinussa tai lapsessa olisi jotakin vikaa. Jotkut odottavat äidit eivät kärsi lainkaan pahoinvoinnista ja toisilla se kestää vain muutaman viikon varhaisraskauden aikana.
Valitettavasti pahoinvointiin ei ole olemassa mitään ihmeparannusta. Tässä kuitenkin muutamia vinkkejä oireiden helpottamiseksi.

Kolmetoista vinkkiä pahoinvoinnin helpottamiseksi
• Syö kevyitä aterioita, mieluiten joka toinen tai joka kolmas tunti. Jos ruokaa ei ole saatavilla, ota hätäkeinona ruoko- tai hedelmäsokeria.

• Pahoinvointia esiintyy yleensä aamuisin. Tämä johtuu siitä, että edellisestä ateriasta on kulunut runsaasti aikaa ja verensokeri on alhainen. Syö näkkileivän tai banaanin pala ennen kuin nouset ylös. Pieni iltapala ennen nukkumaanmenoa voi helpottaa vaivoja.

• Valitse mietoja, runsaskalorisia elintarvikkeita, kuten täysjyväleipää, riisiä ja perunaa. Olo paranee usein siitä, jos syö paljon hiilihydraatteja sisältäviä välipaloja, esim. hedelmää tai voileipää. Syö hedelmiä ja vihanneksia, jotka eivät muodosta happoja. Vältä rasvaista lihaa ja käristettyä ruokaa.

• Kuuntele kehoasi. Yritä kuitenkin syödä mahdollisimman terveellisiä ja tasapainoisia aterioita. Saatat ehkä himoita epätavallisia ruoka-aineita, jotka eivät kuulu normaaliin ruokavalioosi. Tämä ei haittaa, kunhan et syö suuria määriä makeisia tai snäksejä tai juo makeita juomia.

• Yöuni on tärkeä, mutta yritä levätä myös päivällä. Useimmat odottavat äidit ovat erityisen väsyneitä ensimmäisten raskausviikkojen aikana, mikä pahentaa pahoinvointia.

• Juo paljon tavallista tai hapotettua vettä tai maitoa, varsinkin jos oksennat paljon.

• Vältä kahvia ja mustaa teetä.

• Kokeile akupunktiota – se voi lievittää pahoinvointia.

• Jos saat matkapahoinvointia, vältä pitkiä automatkoja tai purjehduksia.

• Vältä tupakansavua ja pakokaasuja.

• Inkivääri ja sitruuna ovat tunnettuja kotikonsteja. Inkivääriä sisältäviä ravintolisiä tai inkivääriteetä ei kuitenkaan suositella raskaana oleville. Kokeile siis pahoinvointiin sitruunavettä ja sitruunamakeisia.

• Apteekissa ja nettikaupoissa on myytävänä matkapahoinvointirannekkeita, jotka aktivoivat ranteen akupunktiopisteitä.

• Joskus pahoinvointi on niin hankalaa, että sen lievittämiseen vaaditaan lääkettä. Apteekissa on ostettavana ilman reseptiä myytävää matkapahoinvointilääkettä. Jos mikään muu ei auta, pahoinvointiin on olemassa myös reseptilääkkeitä – puhu ensin terveydenhoitajan tai lääkärin kanssa.

”Kahvinhaju kuvottaa”
Joillakin odottavilla äideillä herkistyy maku- ja hajuaisti. Hajut, joihin ei ole aiemmin reagoinut, voivat aiheuttaa pahoinvointia, esimerkiksi ruoankäry ja hajuvedet. Joskus kuvotusta aiheuttavat aiemmin mieluisat ruoka-aineet tai mausteet kuten kahvi, etikkasäilykkeet tai pippuri. Monet raskaana olevat tuntevat suussaan metallinmakua. Tämä poikkeava makuelämys menee yleensä ohi raskauden puolivälissä. Vaivojen helpottamiseksi voi juoda sitruunavettä, imeä sitruunamakeisia tai juoda limsaa. Voit kokeilla käyttää ruoanlaitossa sitruunamehua tai soijaa.

Kun ruoka ei pysy sisällä
Jotkut odottavat äidit voivat huonosti, mutta ovat samalla hyvin nälkäisiä. Syöminen on kuitenkin hankalaa, jos ruoka ei pysy sisällä.
Lapsen puolesta ei tarvitse olla huolissaan. Luonto pitää kyllä huolen siitä, että lapsi saa kaiken tarvitsemansa. Huoleen on syytä vasta sitten, jos ruoka ei pysy sisällä useaan päivään, tai et saa riittävästi nestettä. Syö sitä, mitä pystyt syömään – vaikka ruokavalio olisikin yksipuolinen. Lepää ja ota yhteyttä terveydenhoitajaan, niin saat apua ja tukea.
Jatkuvaan oksentelu voi johtaa kuivumiseen. Kuivumisen oireita ovat virtsan erityksen väheneminen, kuiva suu, väsymys ja huimaus. Hakeudu heti lääkäriin, jos sinulla on näitä oireita.

Lue lisää pahoinvoinnista Liberon maksuttomasta Raskauskirja -sovelluksesta.
Tapahtui virhe. Yritä myöhemmin uudelleen.
Ladataan...