Kun jatkat tämän sivun käyttöä hyväksyt samalla evästeiden käytön. Voit lukea lisää tästä linkistä.

close

Lastenruoka ‒ 20 hyvää vinkkiä

Lastenruoka ‒ 20 hyvää vinkkiä

Tässä vähän hyödyllistä tietoa pikkulapsista, heidän ruoastaan ja ruokailutottumuksistaan.

Ruoka on hauskaa, hyvää ja terveellistä! Jotkut elintarvikkeet ovat kuitenkin kiellettyjä alle yksivuotiailta. Lautanen tyhjenee paremmin, kun tarjoat ruokaa josta lapset pitävät. Ruoan pitää siis olla hyvää, helposti syötävää ja lapsiystävällistä – makuannoksista kokonaisiin aterioihin. Tässä 20 hyvää vinkkiä:

• Erilaiset pähkinät voivat juuttua lapsen kurkkuun. Siksi pähkinöitä ei saa antaa alle vuoden ikäiselle. Pähkinöiden välttäminen ei kuitenkaan ehkäise allergioita, kuten aiemmin uskottiin. Lue lisää lasten ruoka-allergioista ja ruoka-aineyliherkkyydestä.

• Hunaja voi sisältää bakteerien itiöitä. Siksi hunajaa ei saa antaa alle vuoden ikäisille.

• Pinaatti ja muut lehtivihannekset sisältävät enemmän nitraatteja, kuin mitä pienille lapsille suositellaan. Vältä siis näitä lapsen ensimmäisen elinvuoden aikana.

• Älä anna alle vuoden ikäiselle vihertävää tai vahingoittunutta perunaa. Se sisältää nimittäin solaniinia, joka voi aiheuttaa vatsavaivoja. Samasta syystä kaikki alle vuoden ikäiselle annettava peruna on kuorittava, myös uudet perunat.

• Noudata lapsen ensimmäisen elinvuoden aikana varovaisuutta lehmänmaidon ja meijerituotteiden suhteen. On parempi imettää tai antaa lapselle äidinmaidonkorviketta. Lue lisää lehmänmaitoallergiasta

• Käytä hyviä raaka-aineita, joissa ei ole lisäaineita. Ole aina tarkkana hygieniasta, kun laitat ruokaa vauvoille ja pikkulapsille.

• Vältä makeita elintarvikkeita – kuten mehua ja hedelmäjuomia. Tässä on vinkkejä terveellisistä jälkiruoista.  

• Älä käytä lapsen ruoassa suolaa. Pienet munuaiset eivät ole täysin kehittyneet.

• Puuro on terveellistä, mutta kotona tehty puuro ei sisällä tarpeeksi rautaa. Siksi  on parempi antaa lapselle lasten puuroa ja velliä, joihin on lisätty rautaa.

• Joissakin kokeissa on riisipohjaisissa lastenruoissa todettu hyvin pieniä määriä arseniikkia. Jos lapsesi syö mielellään riisipuuroa ja riisivelliä, vaihtele eri puurojen ja merkkien välillä.

• Lapsi ei välttämättä tarvitse muuta juotavaa, jos imetät. Jos lapsella kuitenkin on jano, vesi on paras juoma.

• Lapsella on hyvin herkkä suu, siksi pitää olla pehmeät aterimet. Terävät lusikat voivat vahingoittaa lapsen suuta niin, ettei lapsi halua syödä.

• On hyvä, jos lapsi nuolee suupieliään. Se edistää lapsen puheenkehitystä.

• Älä pidä kiirettä syöttämisessä. Anna lapsen purra suunsa tyhjäksi ennen kuin annat seuraavan lusikallisen.

• Saa lapsi syömään vihanneksia soseuttamalla ne kunnolla, tai yhdistämällä hedelmiin. Lue lisää siitä, mitä ravintoaineita lapsi tarvitsee

• Leikkaa vaihtelun vuoksi voileivät ja ruoka erimuotoisiksi suupaloiksi. Lasten mielestä on hauskaa kosketella ruokaa ja saada itse pistää se suuhunsa.

• Pakasta lastenruoka pieniin mikronkestäviin purkkeihin. Pakasteannokset voi ottaa muoteistaan ja säilyttää jääkaapissa vuorokauden.

• Älä koskaan säästä lapsen lautasella ollutta ruokaa. Annostele lapselle vähän kerrallaan, ettei ruokaa mene hukkaan.

• Anna lapsen leikkiä ruoan kanssa. Suuri ruokalappu, lastentuolin alla vahaliina ja vaatteiden vaihto ruokailun jälkeen – näin luodaan syömisen iloa.  

• Syö yhdessä lapsen kanssa, mieluiten koko perheen voimin. Näyttäkää lapselle, että syöminen on hauskaa ja että ruoka on hyvää!
Tapahtui virhe. Yritä myöhemmin uudelleen.
Ladataan...