Kun jatkat tämän sivun käyttöä hyväksyt samalla evästeiden käytön. Voit lukea lisää tästä linkistä.

close

Synnytykseen valmistautuminen

Liikunta ja hyvä ravinto vahvistavat ja antavat sitä lisäenergiaa, jota tarvitaan raskauden aikana, mutta on myös tärkeä muistaa rentoutus- ja hengitysharjoitukset. Jooga- tai valmennuskurssi auttaa valmistautumaan synnytykseen.

Jooga- tai rentoutusharjoitukset on hyvä aloittaa jo varhaisessa vaiheessa, että oppii ja tottuu työskentelemään kehon kanssa. Koskaan ei ole kuitenkaan liian myöhäistä aloittaa näitä harjoituksia.

Osan harjoituksista voi tehdä omin päin, kuten rauhoittavan rentoutus- tai joogaharjoituksen. Toisia harjoituksia, kuten hierontaa ja hengitysharjoituksia, voi tehdä yhdessä kumppanin tai synnytyksen tukihenkilön kanssa.

Hengitysharjoitukset tai valmennuskurssi
Hengitysharjoitukset ovat fantastinen tapa valmistautua synnytykseen, ja hengitystä voi käyttää synnytyksessäkin.
On olemassa monenlaisia hengitysharjoituksia, joita voit kokeilla. Kysy kätilöltä hyvää menetelmää tai osallistu valmennuskurssille – se valmistaa sinua muutenkin synnytykseen.
On hyvä, jos voit harjoitella yhdessä kumppanisi tai tukihenkilön kanssa, joka sitten voi ohjata sinua synnytyksessä. Kipujen alkaessa on helppo kadottaa fokus.

Harjoittele rentoutusta tai raskausjoogaa
Rentoutus on tehokas kivunlievitysmenetelmä, mutta rentoutuskykyä on usein harjoiteltava. Erityisesti silloin, jos sinun on kyettävä hallitsemaan tämä taito erityisoloissa, siis synnytyssupistusten aikana, kun sinuun sattuu ja olet ehkä stressaantunut.
Jotkut naiset kokeilevat joogaa, toiset käyttävät apuna hierontaa tai hengitystekniikkaa.

Kokeile jo nyt yksinkertaisia harjoituksia:
Asetu mukavaan asentoon tyynyjen tukemana.
Hengitä syvään ja kiinnitä huomiota siihen, miten lihakset rentoutuvat.
Jännitä jalkaterien lihaksia muutama sekunti ja rentouta ne.
Jännitä jalkalihakset. Rentouta. Tunnustele, miltä ero tuntuu.
Siirry ylöspäin vartalossa, osa kerrallaan.
Voit myös aloittaa oikeasta jalkaterästä, oikeasta jalasta jne. ja edetä koko matka päähän asti. Kun olet jännittänyt kaikki kasvolihakset ja pään lihakset, aloitat saman harjoituksen vasemmalta puolelta alaspäin.
Tunnustele, miten raskas ja rento olo sinulla on.
Kuuntele mielellään harjoituksen aikana hyvää musiikkia.

Tämän tyyppisellä rauhallisella ja harmonisella rentoutuksella on luultavasti yhtä positiivinen vaikutus lapseen kuin sinuunkin. Jos teet tätä harjoitusta, voit helpommin löytää saman turvallisen ja painavan olon kun käytät samaa harjoitusta kipujen hallintaan synnytyksen aikana.

Hieronta lievittää kipua
Hieronta luo läheisyyttä ja lievittää kipua. Vaikka päätarkoituksena ei olekaan lihasten muokkaus, verenkierron elvytys pehmentää raskauden aikana kangistuneita lihaksia. Hiero pehmein liikkein sieltä, missä hieronta tuntuu hyvältä.
Synnytyksen aikana tämäntyyppinen hieronta auttaa kääntämän huomiosi supistuksista.

Yhdessä mukavan synnytysasennon tai lämpimän kylvyn kanssa hieronta antaa rentoutusta ja lepoa silloin, kun vartaloa särkee. Monet synnytysosastot voivat tarjota tämän mahdollisuuden – synnytyksen alkuvaiheessa saa istua lämpimässä suihkussa tai kylvyssä. 

Kirjoita synnytyssuunnitelma
Toinen tapa valmistautua synnytykseen on lukea aiheesta, perehtyä erilaisiin kivunlievitysmenetelmiin ja miettiä, mitä toivomuksia itselläsi on synnytyksen suhteen. 

On hyvä kirjoittaa synnytyssuunnitelma tai synnytystoivelista, jotka ilmaisevat millainen olet ihmisenä ja mitä toivot synnytykseltä. Näitä asioita ei olekaan yhtä helppo selittää sitten, kun synnytys on täydessä käynnissä.
Tapahtui virhe. Yritä myöhemmin uudelleen.
Ladataan...