Kun jatkat tämän sivun käyttöä hyväksyt samalla evästeiden käytön. Voit lukea lisää tästä linkistä.

close

Pienet lapset ja kasvisruoka

Pienet lapset ja kasvisruoka

Jos olet itse kasvissyöjä, haluat ehkä antaa myös lapsellesi kasvisruokaa. Tämä vaatii pientä suunnittelua, koska on tärkeää, että lapsi saa kaikki tarvitsemansa ravintoaineet.

Jotkut vanhemmat jättävät lapsen ruokavaliosta pois lihan, mutta antavat kalaa, kananmunia ja maitoa. Tämä käy yleensä hyvin, varsinkin jos lapsi pitää kasviksista ja palkokasveista.
Sitä vastoin pienille lapsille ei suositella vegaaniruokaa.

Kasvisruoka
Kasvisruoka sisältää yleensä enemmän kasviksia, kuituja ja paremmin tasapainotettuja rasvoja kuin ei-kasvisruoka. Kasvisruokaa ei kuitenkaan suositella lapsille, jotka eivät pidä kasviksista eivätkä palkokasveista.
Kivennäisaineet kuten rauta ja sinkki ovat kasvavalle lapselle elintärkeitä. Kasvisruoasta voi olla vaikea saada tarpeeksi rautaa ja sinkkiä. Rautaa on pavuissa, linsseissä ja täysviljatuotteissa. Elimistö pystyy hyödyntämään niitä paremmin, jos syö samanaikaisesti C-vitamiinipitoisia hedelmiä tai kasviksia.

Kasvissyöjien on myös oltava erityisen tarkkoja D-vitamiinin suhteen. D-vitamiini on lapselle tarpeellinen muun muassa vahvan luuston rakennusaineena. Yleensä vitamiinilla rikastetut maitotuotteet riittävät takaamaan tarpeen, mutta täyskasvissyöjät voivat käyttää D vitamiinilla rikastettua margariinia tai juoksevaa margariinia. Lue mielellään artikkeli lapsen tarvitsemista ravintoaineista, vitamiineista ja kivennäisaineista.

Pähkinät ja siemenet ovat terveellisiä makeisia – jos lapsi ei ole allerginen niille. Täältä löydät tietoa ruoka-allergioista ja ruoka-aineyliherkkyydestä.   

Laktovegetaarinen ruoka
Laktovegetaarinen ruokavalio ei sisällä lihaa, kalaa eikä kananmunia, mutta kylläkin maitoa ja maitotuotteita. Hyvä ja tasapainoinen laktovegetaarinen ruokavalio täyttää lapsen koko ravinnontarpeen. Vaaditaan asiantuntemusta sen asian varmistamiseksi, että lapsi saa kaikki tärkeät ravintoaineet.

Vegaaniruoka
Vegaaniruoka ei sisällä lihaa, kalaa, kananmunia tai maitoa. Vaikka olisitkin itse vegaani, tämän tyyppistä ruokavaliota ei suositella alle kouluikäisille lapsille. Vegaaniruoka vaatii hyvää ravinto-opin tuntemusta ja lapsen on myös saatava erityisiä ravintolisäaineita.
Pyydä neuvolasta ohjeita ennen kuin annat lapselle kiinteää ruokaa. Joidenkin ruoka-aineiden kanssa on parasta odottaa hieman myöhempään.

Lue myös artikkelimme Lastenruoka – 20 hyvää vinkkiä.

Tapahtui virhe. Yritä myöhemmin uudelleen.
Ladataan...