Kun jatkat tämän sivun käyttöä hyväksyt samalla evästeiden käytön. Voit lukea lisää tästä linkistä.

close

Herkullinen jälkiruoka

Jälkiruoka on hyväksi lapselle - kunhan se on terveellistä. Hedelmät ja marjat ovat hyviä jälkiruokia, mutta vältä suklaavanukasta ja jäätelöä. Pikkulapsille ei myöskään saa antaa suolaista naposteltavaa kuten perunalastuja.

Sinun ei tosiaankaan tarvitse opettaa lastasi pitämään makeasta. Makea on pikkuvauvojen mieleen jo alusta alkaen, koska äidinmaito on makeaa. Teet lapsellesi suuren palveluksen, jos pidät lapsen erossa makeisista, kekseistä ja rusinoista mahdollisimman kauan. Tämä kuulostaa ehkä ikävältä, mutta makeiset ja sokeri ovat täysin turhia. Lue myös: 20 hyvää vinkkiä pienten lasten ruoasta

Omenalohkoja ja banaaniviipaleita
Kun on välipalan aika, voit antaa lapselle sokerittomia keksejä tai palan kurkkua, omenaa tai jotakin muuta hedelmää. Pikkulasten mielestä omena- ja päärynälohkot tai banaaniviipaleet ovat mukavia syödä ja niitä on helppo pitää kädessä.
Pikkulapset syövät kyllä mielellään välipalaksi rusinoita, mutta rusinat takertuvat helposti hampaisiin ja niissä on runsaasti sokeria.

Vältä sokeripommeja välipalana
Et ehkä ole ajatellut, että hedelmäjogurtit, jogurttijuomat, murot, tuoremehut, riisivälipalat ja monet valmiit lasten ”snacksit” sisältävät paljon sokeria.
Hedelmäjogurtin sijasta voit antaa lapselle esimerkiksi maustamatonta jogurttia tai viiliä, ja sekoittaa siihen hedelmiä tai marjoja. On myös muroja ja myslejä, jotka sisältävät vähemmän sokeria.

Jälkiruokaa – totta kai!
Sekä lounaan että päivällisen jälkeen suositellaan jälkiruokaa. Mutta se ei tarkoita jäätelöä, keksejä tai suklaavanukasta. Hedelmä- tai marjasoseet maistuvat hyviltä ja sisältävät runsaasti vitamiineja. Tarjoa jälkiruoaksi jäätelön ja muiden makeiden jälkiruokien sijaan smoothieta tai hedelmäsalaattia.
C-vitamiini auttaa myös tässä iässä tärkeän raudan imeytymistä elimistöön. Hedelmät, marjat ja makeuttamaton hedelmäsose sopivat hyvin raudalla rikastetun puuron seuraksi. Pane hillot piiloon.

Mikään ei ole niin hyvää ruoan kanssa kuin vesi ja se on myös paras janojuoma. Lapselle voi antaa vettä äidinmaidon tai äidinmaidonkorvikkeen rinnalla seitsemän kuukauden iästä lähtien.
Mitä kauemmin odotat ennen kuin annat lapselle sokeria, sitä parempi hampaiden kannalta. Luultavasti makeisia ei kuitenkaan pysty välttämään ikuisesti. Kun alat antaa lapselle makeisia, anna niitä vain erityistapauksissa. Sama pätee virvoitusjuomien, tuoremehujen ja muiden makeiden juomien suhteen.
Tapahtui virhe. Yritä myöhemmin uudelleen.
Ladataan...