close

Miten selvitä WC-käynneistä synnytyksen jälkeen

Synnytyksen jälkeen voi tuntea WC-käynteihin liittyvää epävarmuutta, varsinkin jos on tikkejä. Monilla on kuitenkin ollut sama ongelma ja siihen on keksitty hyviä konsteja.

Tässä on vinkkejä siitä, miten voit helpottaa WC-käyntiä raskauden jälkeen. (Lue myös: Elämä synnytyksen jälkeen

  • Paina ulostaessa puhdasta sidettä emättimen aukkoa vasten, niin vältyt tunteelta, että ”kaikki valuu ulos”.
  • On tärkeää, että suoli toimii kunnolla. Varaa riittävästi aikaa WC-käyntiin. Jos vatsasi on kovana, kokeile ruokavalion muuttamista. Pyydä neuvolasta ohjeita.
  • Jos olet repeytynyt synnytyksessä niin, että peräsuolen rengaslihas on vahingoittunut, ensimmäiset ulostuskerrat voivat olla hankalia. Jos tunnet epävarmuutta, puhu lääkärin kanssa. Lääkäri voi määrätä sinulle mietoa ulostuslääkettä, joka helpottaa ulostamista.
  • Syö mielellään vatsaa löysääviä ruoka-aineita, kuten luumut, kypsä banaani, päärynä, luumumehu, kukkakaali…
  • Muista juoda runsaasti nestettä. Liian vähäinen juonti kovettaa mahan. Imettävä äiti tarvitsee erityisen paljon nestettä.
  • Jos pissaaminen käy kipeää, suihkuta varovasti haaleaa vettä alapäähän samalla kun pissaat.
  • Ole tarkka hygieniasta, niin vältyt tulehduksilta. Huuhtele alapää jokaisen WC-käynnin jälkeen.
  • Suoli tyhjenee yleensä paremmin, jos nojaat ulostaessa hieman taaksepäin.
  • Taivuta itseäsi hieman eteenpäin kun pissaat, ettei virtsa pääse mahdolliseen ommeltuun haavaan.
  • Huuhtele WC-käynnin jälkeen alapäätä runsaalla vedellä. Se ehkäisee tulehduksia, viilentää ja lievittää mahdollista kirvelyä.
  • Jos olet epävarma vuodon/jälkivuodon määrästä, hajusta tai ulkonäöstä, kysy synnytyssairaalan henkilökunnalta tai kätilöltä. Pidä itsesi mahdollisimman kuivana ja vaihda sidettä usein.
  • Jotkut pelkäävät kipua. Käytä apuna siteitä, kosteuspyyhkeitä, pehmentävää salvaa ja yritä rentoutua.
  • Jos alapää on turvonnut, WC käynnin jälkeen voi tuntua hyvältä painella jotain kylmää turvotusta vastaan. Tähän sopii vaikka pyyheliinaan kääritty jäämurska.
  • Aloita lantionpohjan jännitysharjoitukset mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Se auttaa vähentämään turvotusta, lisää verenkiertoa ja edistää paranemista.
  • Jos sinulla on kipuja, voit käyttää geeliä tai kipualievittävää
Tapahtui virhe. Yritä myöhemmin uudelleen.
Ladataan...