Kun jatkat tämän sivun käyttöä hyväksyt samalla evästeiden käytön. Voit lukea lisää tästä linkistä.

close

Miten selviää synnytyksen jälkeen WC-käynneistä

Synnytyksen jälkeen voi tuntea WC-käynteihin liittyvää epävarmuutta, varsinkin jos on tikkejä. Monilla on kuitenkin ollut sama ongelma ja siihen on keksitty hyviä konsteja.

Tässä on vinkkejä siitä, miten voit helpottaa WC-käyntiä raskauden jälkeen. (Lue myös: Elämä synnytyksen jälkeen

• Paina ulostaessa puhdasta sidettä emättimen aukkoa vasten, niin vältyt tunteelta, että ”kaikki valuu ulos”.

• On tärkeää, että suoli toimii kunnolla. Varaa riittävästi aikaa WC-käyntiin. Jos vatsasi on kovana, kokeile ruokavalion muuttamista. Pyydä neuvolasta ohjeita.

• Jos olet repeytynyt synnytyksessä niin, että peräsuolen rengaslihas on vahingoittunut, ensimmäiset ulostuskerrat voivat olla hankalia. Jos tunnet epävarmuutta, puhu lääkärin kanssa. Lääkäri voi määrätä sinulle mietoa ulostuslääkettä, joka helpottaa ulostamista.

• Syö mielellään vatsaa löysääviä ruoka-aineita, kuten luumut, kypsä banaani, päärynä, luumumehu, kukkakaali…

• Muista juoda runsaasti nestettä. Liian vähäinen juonti kovettaa mahan. Imettävä äiti tarvitsee erityisen paljon nestettä.

• Jos pissaaminen käy kipeää, suihkuta varovasti haaleaa vettä alapäähän samalla kun pissaat.

• Ole tarkka hygieniasta, niin vältyt tulehduksilta. Huuhtele alapää jokaisen WC-käynnin jälkeen.

• Suoli tyhjenee yleensä paremmin, jos nojaat ulostaessa hieman taaksepäin.

• Taivuta itseäsi hieman eteenpäin kun pissaat, ettei virtsa pääse mahdolliseen ommeltuun haavaan.

• Huuhtele WC-käynnin jälkeen alapäätä runsaalla vedellä. Se ehkäisee tulehduksia, viilentää ja lievittää mahdollista kirvelyä.

• Jos olet epävarma vuodon/jälkivuodon määrästä, hajusta tai ulkonäöstä, kysy synnytyssairaalan henkilökunnalta tai kätilöltä. Pidä itsesi mahdollisimman kuivana ja vaihda sidettä usein.

• Jotkut pelkäävät kipua. Käytä apuna siteitä, kosteuspyyhkeitä, pehmentävää salvaa ja yritä rentoutua.

• Jos alapää on turvonnut, WC käynnin jälkeen voi tuntua hyvältä painella jotain kylmää turvotusta vastaan. Tähän sopii vaikka pyyheliinaan kääritty jäämurska.

• Aloita lantionpohjan jännitysharjoitukset mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Se auttaa vähentämään turvotusta, lisää verenkiertoa ja edistää paranemista.

• Jos sinulla on kipuja, voit käyttää geeliä tai kipualievittävää
Tapahtui virhe. Yritä myöhemmin uudelleen.
Ladataan...