Kun jatkat tämän sivun käyttöä hyväksyt samalla evästeiden käytön. Voit lukea lisää tästä linkistä.

close

Raskausajan ruoka ‒ 10 vinkkiä

Syöt nyt kahden edestä, mutta et toivottavasti kuitenkaan syö kaksinkertaisia määriä. Sitä vastoin joitakin elintarvikkeita on syötävä erityisen paljon raskauden aikana.

Tässä yleisiä vinkkejä siitä, mitä raskauden aikana kannattaa syödä.

• Syö täysviljaa. Täysviljaleipä ja -puuro sisältävät runsaasti kuituja, jotka vähentävät ummetusta.

• Syö hedelmiä ja vihanneksia joka aterialla. Asiantuntijat neuvovat syömään kuusi annosta hedelmiä ja vihanneksia päivittäin, muun muassa keltaisia hedelmiä ja vihreitä lehtivihanneksia – värikäs ruoka on terveellistä! Hedelmät, marjat ja vihannekset sisältävät monia tärkeitä vitamiineja, mineraaleja ja foolihappoa.

• Syö tarpeeksi proteiineja, esimerkiksi laihaa lihaa, broileria, kananmunia, pähkinöitä ja palkokasveja. Proteiinit ovat tärkeitä lapsen kasvulle. Jos olet kasvissyöjä ja raskaana, sinun on erityisen tärkeä huolehtia proteiinin ja raudan saannista. 

• Lue siitä, miten saat tarpeeksi rautaa. Raudanpuutos on erittäin tavallista raskauden aikana. 

• Syö kalaa pari kertaa viikossa. Kala sisältää tärkeitä vitamiineja ja mineraaleja, esimerkiksi D-vitamiinia, jodia ja seleeniä. Jotkut kalat ovat erityisen terveellisiä, kun taas toisia tulee välttää koska ne sisältävät liikaa ympäristömyrkkyjä. Lue vinkkimme terveellisistä ja sopimattomista kaloista.

• Syö meijerituotteita. Ne sisältävät kalsiumia ja D-vitamiinia, jotka ovat tärkeitä lapsen luuston ja hampaiden muodostumiselle.

• Rajoita kahvin juontia. Korkeat kofeiinipitoisuudet voivat lisätä keskenmenon vaaraa. Raskauden aikana suositellaan juomaan enintään kolme kupillista kahvia tai enintään kuusi kupillista mustaa teetä päivässä. Kannattaa rajoittaa myös muiden kofeiinipitoisten juomien käyttöä.

• Käytä voita, margariinia ja öljyä ruoanlaitossa. Vaikka pyrkisitkin rajoittamaan kalorimäärää, on tärkeää, ettei ”vähärasvaisesta” tule ”rasvaton”. Lapsesi tarvitsee hyödyllisiä rasva-aineita aivojen kehittymiseen.

• Älä syö liikaa sokeria tai suolaa. Käytä ruoanlaitossa jodilla rikastettua suola. Moniin yrtti- ja mineraalisuoloihin ei ole lisätty jodia, tarkista asia pakkauksesta.

• Juo paljon vettä, mieluiten kaksi litraa päivässä.

Tiettyjä elintarvikkeita tulee välttää raskauden aikana, esimerkiksi raakaa lihaa ja joitakin juustoja.

Lue elintarvikkeiden käytön rajoituksista Elintarviketurvallisuusviraston kotisivulta.
Tapahtui virhe. Yritä myöhemmin uudelleen.
Ladataan...