Kun jatkat tämän sivun käyttöä hyväksyt samalla evästeiden käytön. Voit lukea lisää tästä linkistä.

close

Raudanpuutos tavallista raskauden aikana

Raudanpuutos tavallista raskauden aikana

Oletko väsynyt? Hengästynyt? Onko menossa noin 20. raskausviikko? Siinä tapauksessa sinulla voi olla raudanpuutos.

Rauta on tärkeä sekä sinulle että kasvavalle lapselle, koska rauta kuljettaa veressä happea. Raskauden aikana kehon verimäärä lisääntyy jopa 50 % ja silloin tarvitset erityisen paljon rautaa.
Raudanpuutos aiheuttaa väsymystä ja yleistä voimattomuutta. Se voi myös aiheuttaa hengästymistä pienestäkin rasituksesta.

Syö ruokaa, joka sisältää paljon rautaa
Rautaa on melkein kaikissa elintarvikkeissa, erityisesti lihassa ja lehtivihanneksissa. Ihmisen keho voi kuitenkin hyödyntää keskimäärin vain 5–10 prosenttia saamastamme raudasta. Raudantarpeesi ei riipu pelkästään siitä, mitä syöt juuri nyt, vaan myös siitä, miten paljon rautaa kehosi on varastoinut aiemmin.
Vaikka kehon on helpompi ottaa rautaa ruoasta kuin ravintolisästä, voi olla, ettet kuitenkaan saa ruoasta riittävästi rautaa. Ei ole mitenkään epätavallista, että veriarvot laskevat niin alhaisiksi, että sinun on otettava rautatabletteja.

Hyviä raudanlähteitä:
• Liha ja veriruoka, esim. veripalttu
• Sisäelinruoat. Maksaruokien käyttöä on kuitenkin syytä rajoittaa koko raskauden aikana, koska maksa sisältää runsaasti A-vitamiinia.
• Linnut ja munat
• Kala
• Herneet, pavut ja linssit
• Täysjyvätuotteet
• Pinaatti ja muut lehtivihannekset
• Banaanit ja persikat

Auta raudan imeytymistä
Teen sisältämä parkkihappo estää raudan imeytymisen, älä siis koskaan ota lisärautaa teen kanssa. Varo myös liiallista kahvin juontia. Kalsiumpitoiset elintarvikkeet kuten maito huonontavat myös raudan imeytymistä.
Raudan imeytyminen ruoasta tai lisäraudasta paranee, jos syöt samalla C-vitamiinia esim. hedelmän, kasvisten tai appelsiinimehun muodossa.

Lue lisää vinkkejä raskauden aikaisesta ruokavaliosta.

Lisärauta voi aiheuttaa ummetusta
Lisärauta voi aiheuttaa ummetusta. Siksi on tärkeä juoda paljon vettä, syödä paljon hedelmiä ja täysviljatuotteita.
Raudan yliannostus voi aiheuttaa myös myrkytyksen. Siksi rautatabletit on tärkeä säilyttää poissa lasten ulottuvilta.
Tapahtui virhe. Yritä myöhemmin uudelleen.
Ladataan...