Kun jatkat tämän sivun käyttöä hyväksyt samalla evästeiden käytön. Voit lukea lisää tästä linkistä.

close

Kalan syönti raskauden aikana

Kalassa ja äyriäisissä on paljon ravintoaineita, joita sinä ja lapsesi tarvitsette raskauden aikana. Ne sisältävät muun muassa hyödyllisiä rasvahappoja, jotka vaikuttavat lapsen aivojen kehitykseen. Joissakin kaloissa voi kuitenkin olla ympäristömyrkkyjä, joten kalan kanssa täytyy olla tarkkana.

Kala on terveellistä, sillä se sisältää useita tärkeitä vitamiineja ja kivennäisaineita, kuten D-vitamiinia, jodia ja seleeniä – omega-3-rasvahapoista puhumattakaan. Jos siis rakastat kalapataa, tonnikalasalaattia tai uunilohta, sitä kannattaa ehdottomasti laittaa raskauden aikana!

Sushi, lohi, katkaravut ja raskaus – mitä kalaa saa syödä?

Raskauden aikana on hyvä syödä sekä rasvaista (runsaasti öljyä sisältävää) kalaa että valkoista kalaa, mielellään pari–kolme kertaa viikossa. Vaihtele ruokavaliossasi kasvatettua kalaa, järvikalaa ja meressä kasvanutta kalaa sekä äyriäisiä. Kala voi olla tuoretta tai pakastettua, ja voit hyvin valita myös helppokäyttöisiä kypsennettyjä kalasäilykkeitä, kalapullia tai kalapuikkoja. Kuten todettu, kala sisältää hyviä ravintoaineita, joita sinä ja lapsesi tarvitsette. Kaikki kalat eivät kuitenkaan ole yhtä terveellisiä.


Mitä kalaa raskausaikana saa syödä?

  • Kaikkia kasvatettuja kaloja voi hyvin syödä kahdesti tai kolmesti viikossa.
  • Katkaravut, ravut, simpukat ja muut äyriäiset ovat terveellisiä.
  • Suosi luonnonkaloista muikkua, seitiä ja siikaa.
  • Tölkkitonnikalaa voi syödä, mutta vältä kokonaisesta tonnikalasta leikattuja paloja.
  • Lohi ja muut lohikalat, kuten nieriä ja taimen, ovat erinomaista syötävää, kunhan niitä ei ole pyydetty Itämerestä tai sisävesistä.
  • Isot, perkaamattomana yli 17cm pitkät silakat sisältävät korkeita dioksiini- ja PCB-pitoisuuksia, vältä siis näitä.
  • Myös esimerkiksi seuraavat sopivat raskaana oleville: silli ja turska (ei Itämerestä pyydetty), sardiinit, anjovis, alaskanseiti, kolja, kummeliturska, lipeäkala, makrilli ja punakampela.
  • Tiettyjen raskauden aikana vaarallisten sairauksien välttämiseksi raskaana oleva ei saa syödä graavi- tai kylmäsavukalaa, ellei se ole aivan tuoretta ja vastapakattua. Vältä siis tyhjiöpakattuja tuotteita. Sama koskee myös sushia raskauden aikana.


Elohopea ja muut myrkyt – älä syö mitä tahansa kalaa raskauden aikana

Miksi hyväksyttävät kalat on listattu erikseen? Valitettavasti jotkin kalalajit sisältävät paljon ympäristömyrkkyjä, kuten PCB-yhdisteitä, dioksiineja ja elohopeaa. Ne voivat haitata lapsen hermoston kehittymistä, joten niitä ei saa syödä kovin usein raskauden aikana. Ruokaviraston verkkosivuilta löydät uusimmat tiedot ja suositukset. Olemme keränneet tähän tietoa kalalajeista, joita tulee välttää raskauden aikana:

  • Suhtaudu varauksella Itämeren ja sisävesien petokaloihin sekä niistä pyydettyyn loheen, taimeneen, nieriään, silakkaan ja silliin raskauden aikana. Kaupan kalatiskistä kotimaista luonnonkalaa löytyy vain harvoin. Jos saat kaloja omasta lähijärvestäsi, vähennä isokokoisten ahvenien, kuhan ja mateen syömistä - ne keräävät elohopeaa.
  • Myös miekkakala, hauki, ahven, kuha ja voikalat ovat kaloja, joita on vältettävä raskauden aikana. Sama koskee isoja ruijanpaltaita.
  • Osterit voivat puolestaan sisältää suuria määriä haitallista kadmiumia.


Entä jos ei halua syödä kalaa?

Kaikki eivät syö kalaa, mutta omega-3-rasvahappojen saannin voi onneksi turvata muullakin tavoin. Niitä saa myös esimerkiksi kalaöljystä, leväöljystä ja muista elintarvikkeista. Jos olet kiinnostunut kasvis- tai vegaaniruokavaliosta raskauden aikana, voit tutustua aiheeseen täällä. Jos olet kiinnostunut raskausajan ravitsemuksesta yleisemmin, lue myös kymmenen vinkkiä raskausajan ruokavalioon.

Faktantarkistus: Silja Seppänen, laillistettu kätilö

Tapahtui virhe. Yritä myöhemmin uudelleen.
Ladataan...