Kun jatkat tämän sivun käyttöä hyväksyt samalla evästeiden käytön. Voit lukea lisää tästä linkistä.

close

Lapsen motorinen kehitys 1,5–4 vuoden iässä

Tässä iässä lapsella on suuri liikkumisen tarve. Lapsi tutkii kiinnostuneena ympäristöään, motoriikka kehittyy ja koordinaatio paranee.

Nyt kun lapsi pystyy liikkumaan, hänestä tulee entistä itsenäisempi. Lapsi alkaa yhä enemmän tutkia ympäristöään ja on hyvin oppimiskykyinen.

Lapsen pitää saada liikkua paljon
On tärkeä antaa lapsen liikkua. Tämän ikäkauden aikana lapsi kiipeilee, kävelee ja juoksee paljon. Aikuisen pitää olla mukana, koska asiat tapahtuvat nyt nopeasti. Yhtäkkiä lapsi onkin kiivennyt tuolille ja vetänyt pöytäliinasta.

Lapsi osaa pidellä liitua, piirtää ja rakentaa palikoilla. Keittiövälineet voivat olla yhtä mukavia kuin lelutkin, niitä paukutellaan ja maistellaan. Fyysisesti aktiivisen ikäkauden aikana lapsen puheen kehitys voi pysähtyä vähäksi aikaa. Mutta tämä kuuluu asiaan, kyllä se puhekin myöhemmin kehittyy.

Pinsettiote yhä tärkeämpi
Samanaikaisesti lapset alkavat yhä enemmän tutkia tavaroita sormillaan eikä suullaan. Lapsen tärkein väline on nyt pinsettiote eli että lapsi osaa poimia pieniä esineitä peukalonsa ja etusormensa avulla.
Useimmat lapset osaavat juoda itse mukista. He osaavat pidellä lusikkaa yhdessä kädessä ja lautasta toisessa. Lapset oppivat syömään itse, ja syövät ehkä mieluiten käsin. Tämä on osa kehitystä ja lapsen täytyy saada katsoa ja kokeilla ruokaa ennen kuin se katoaa suuhun.

Alkaa juosta ja hyppiä
Kun lapsi on harjoitellut seisaalleen nousemista, hyppäämistä ja kiipeilyä, hänen tasapainonsa on kehittynyt ja hän oppii juoksemaan, seisomaan varpaillaan, potkimaan palloa, kiipeilemään huonekalujen päälle ja sieltä alas ilman apua, sekä kävelemään ylös ja alas portaita. Kaiken tulee tapahtua aikuisen valvonnassa, mikä voi joskus tuntua turhauttavalta, koska lapsi haluaa kävellä samat portaat yhä uudestaan ja uudestaan.

2-vuotiaat liikkuvat ja kehittyvät paljon. Monet oppivat ajamaan potkuautoa ja polkemaan kolmirattaisella pyörällä. Fyysiset aktiviteetit stimuloivat aivoja yhtä paljon kuin motoriikkaa.

Lapsi toistaa ja oppii
Toistaminen on pienen lapsen tärkein tapa oppia uusia asioita. Lasten mielestä on hauska hypätä matalalta korkeudelta tai heittää palloa yhä uudestaan ja uudestaan. Kun lapsi on noin 3–4 -vuotias, hän oppii käyttämään lasten saksia ja piirtämään ympyröitä. Monet lapset osaavat myös maalata paksulla pensselillä.

Lapset osaavat hyppiä ja juosta entistä paremmin. Monet osaavat pukeutua itse, kävellä vähän matkaa takaperin, tasapainoilla yhdellä jalalla ja pyöräillä kolmirattaisella. Monien lasten mielestä on kiva potkia palloa, mutta vaikeampi ottaa pallo kiinni käsillään. Se taito kehittyy myöhemmin.

4-vuotias osaa leikata ja piirtää
Hienomotoriikka on kehittynyt niin, että lapsi osaa liikutella sormiaan yksitellen. Lapsi osaa usein syödä itse haarukalla ja lusikalla. Jotkut lapset osaavat pidellä kynää tai liitua peukalon ja etusormen välissä, kun he piirtävät. Toiset pitelevät vielä kynästä kiinni koko kädellään. Jotkut lapset oppivat tunnistamaan oman nimensä kirjoitettuna. Monet osaavat käyttää saksia ja osaavat leikata suurin piirtein viivojen mukaan.

Lue myös
Lapsen kehitys – aistit ja aivot
Tapahtui virhe. Yritä myöhemmin uudelleen.
Ladataan...