Kun jatkat tämän sivun käyttöä hyväksyt samalla evästeiden käytön. Voit lukea lisää tästä linkistä.

close

Lapsen ensimmäiset leikkikaverit ja ystävät

On yleensä liian aikaista odottaa, että kaksivuotiaalla olisi ystäviä samalla tavalla kuin isommilla lapsilla tai aikuisilla. Kolmen vuoden iässä lapset yleensä alkavat leikkiä keskenään.

Vie oman aikansa oppia, mitä ystävänä olo vaatii. Aikuisina tiedämme miten mukavaa on, kun on ystäviä ja kuinka tärkeää ystävyys on. Siksi alamme etsiä ystävyyden merkkejä lapsista jo kun he ovat hyvin pieniä. Joskus panemme vähän liikaa painoa heidän ystävyydelleen toisten lasten kanssa tai olemme huolissamme siitä, ettei heillä ole parasta ystävää. Usein tämä johtuu siitä, että odotamme heidän pystyvän selviytymään yhteispelistä toisten lasten kanssa aivan liian varhaisessa vaiheessa.

Kaksivuotiaan mielestä muut lapset ovat kivoja, mutta lelut kiinnostavat enemmän
Lapset alkavat huomata toisensa vasta 2–2,5 vuoden iässä. Vaikka oikeastaan he eivät huomaa toista lasta, vaan toisen lapsen lelut. Tässä iässä on kysymys siitä, että otetaan toisilta tavaroita ja puolustetaan niitä. Tämä on luonnollinen osa kehitystä. Me aikuiset saatamme alkaa etsiä lasten suhteesta ystävyyden merkkejä, mutta lasten pitää vielä kehittyä ennen kuin on kyse ystävyydestä. He ovat vielä liian suuntautuneita itseensä, että voisivat saada oikein hyviä leikkikavereita. Lapset leikkivät rinnakkaisleikkejä, eivätkä vielä hallitse yhteispeliä. Vähitellen voi alkaa vakuuttaa lapsia siitä, ettei toisilta oteta tavaroita. Se on ensimmäinen askel kohti yhteispeliä ja yhteistä leikkiä, mutta anna sen ottaa oma aikansa.

Kolmivuotiaat alkavat oppia yhteispeliä ja leikkiä
Vaikka kolmivuotiaatkaan eivät ole täysin kypsiä sosiaalisiin suhteisiin, he alkavat osoittaa innostusta muita lapsia kohtaan. He pystyvät nyt entistä enemmän leikkimään aktiivisesti pareittain tai ryhmässä. He siirtyvät rinnakkaisleikeistä yhteisleikkeihin. Lapsen sanavarastoon ilmestyvät sanat kuten ’me’, ’kaveri’ ja ’minä’. Lapset opettelevat tekemään asioita vuorojärjestyksessä ja he voivat puhua ystävällisesti ja suopeasti toistensa kanssa oikean tai kuvitellun leikin leikkimisestä.

Tutkimus kolmivuotiaista ja leikistä
Tutkimusten mukaan lapset huomaavat paremmin muut päiväkodin lapset kolmen vuoden iästä lähtien ja he puhuvat enemmän toisten lasten kuin aikuisten kanssa. Mutta tuleeko heistä parhaita ystäviä? Se voi viedä aikansa. Ystävystyminen alkaa siitä, että totutellaan yhdessä olemiseen, jaetaan asioita, osoitetaan huomaavaisuutta ja pidetään hauskaa. Aivan kuten aikuisetkin.

Ennemmin tai myöhemmin useimmat lapset saavat ystäviä, joiden kanssa he viihtyvät. Joillekin lapsille ystävystyminen vie enemmän aikaa. Se kuuluu elämään. Me olemme kaikki erilaisia, ja etsimme eri asioita ystävyyssuhteistamme. Jotkut etsivät ystäviä, joiden kanssa pitää hauskaa, toiset etsivät ystäviä jakamaan heidän kiinnostuksensa, olivatpa ne sitten autoja tai nukkeja. Kiinnostuksen kohteet voivat vaihdella, ja niin voivat ystävätkin.

Miten voit auttaa lasta saamaan leikkikavereita
Kun lapsi saa mahdollisuuden harjoitella leikkimistä, jakamista ja toisten huomioon ottamista, lapsi oppii ajan mittaan ystävänä olemisen taidon. Aloita yhden ystävän kanssa. Auta lapsia pääsemään alkuun yhteisissä leikeissä, mutta varo asettamasta odotuksia liian korkealle. Pysyttele lähistöllä ja pyri olemaan puolueeton. Älä yritä liikaa – leikin on oltava hauska kaikille osallistujille.

Vanhempana voit eri tavoin herättää lapsen leikkihalun. Vanhempi voi itse leikkiä lapsen kanssa ja kannustaa lapsen aloitteita leikkeihin. Vanhempi voi pitää huolen siitä, että lapsi saa tavata samanikäisiä kavereita ja viedä lapsen ulos metsään tai leikkipuistoon leikkimään. Kuuntele lapsen ideoita leikissä!

Lisää luettavaa leikistä ja ystävyydestä
Turvalliset lelut
Lasten ja aikuisten sisäleikit
Kielellinen kehitys – opeta lapsesi puhumaan leikin avulla
Vauvojen ja pienten lasten leikit
Leikki lapsen kanssa
Tapahtui virhe. Yritä myöhemmin uudelleen.
Ladataan...