Kun jatkat tämän sivun käyttöä hyväksyt samalla evästeiden käytön. Voit lukea lisää tästä linkistä.

close

Synnytyksen jälkeinen masennus

Synnytyksen jälkeinen masennus voi iskeä sekä äitiin että isään. Se on melko tavallinen ja raskas taakka kannettavaksi itse. Mitä varhaisemmassa vaiheessa haet apua, sitä parempi on ennuste.

Noin 10 prosenttia kaikista naisista saa synnytyksen yyhteydessä psyykkisiä reaktioita. Viidellä prosentilla alakuloisuus voi olla vaikea ja pitkäkestoinen.
Tutkimukset ovat osoittaneet, että synnytyksen jälkeiset masennukset menevät ohi ja että parantuminen käy nopeammin, jos hakee apua. Myös lapsesi takia on tärkeää, että otat vastaan kaiken mahdollisen avun. Synnytyksen jälkeinen masennus ei ole mikään hävettävä asia. Jälkitarkastus tarjoaa mahdollisuuden puhua omasta voinnista.
Myös tuoreella isällä voi olla näitä tunteita. Lue lisää: Isän synnytyksen jälkeinen masennus.


Puhu tunteistasi
Ensimmäinen askel tilanteen parantamiseksi on se, että puhuu asiasta omaisten ja läheisten kanssa. Taakka voi tuntua helpommalta, jos saa puhua siitä. Silloin läheisten on myös helpompi auttaa. Jos olet yksinhuoltaja, tarvitset muita aikuisia jakamaan ajatuksia ja tunteita. Lähiomaiset ja läheiset ystävät voivat olla hyväksi avuksi.
Ohimenevä masennus on tavallista synnytyksen jälkeen
Vastasyntyneestä huolehtiminen on uusi vastuu. Tuore äiti tai isä voi helposti tuntea olonsa epävarmaksi ja riittämättömäksi. Useimmilla synnyttäneillä on lyhyen aikaa voimakkaita mielialanvaihteluja. Tämäkin on täysin normaalia. Hormonit suuntautuvat nyt maidontuotantoon ja imetykseen, ja ne vaikuttavat elimistöön enemmän tai vähemmän voimakkaasti. Tunteet vaihtelevat hetkessä riemusta suruun, ärtymykseen tai väsymykseen, mikä voi tuntua hämmentävältä. Se on kuitenkin yleensä ohimenevää. Jos oireet eivät katoa aikanaan, kyseessä voi olla synnytyksen jälkeinen masennus. Silloin on parasta hakea apua. Tämä voi koskea sekä vauvan äitiä että isää. Jos olet epävarma, ota yhteyttä äitiysneuvolaan, lastenneuvolaan tai terveyskeskukseen.

Aiemmin masentuneet voivat saada apua jo ennakolta
Synnytyksen jälkeinen masennus voi tulla herkemmin niille, joilla on jo aiemmin ollut masennusta. Kun muistaa tämän, synnytyksen jälkeistä masennusta voi useinkin ennaltaehkäistä. Kokemukset ovat myös osoittaneet, että keskusteluhoito auttaa. Puhu tästä terveydenhoitajan kanssa.
Etsi apua jos tunnet itsesi masentuneeksi tai epäilet, että sinulla on synnytyksen jälkeinen masennus

Monet naiset ja perheet pyrkivät pitämään ongelmat omana tietonaan. Useimmiten tilanne vain pahenee siitä. Jos masennus jatkuu liian kauan, suhde lapseen voi monimutkaistua ja äidille voi tulla vaikeuksia nauttia lapsestaan ja kiintyä lapseen. Siksi on tärkeää, että kerrot voinnistasi. Synnytyksen jälkeinen masennus ei ole mikään hävettävä asia, etkä ole yksin. Lue myös artikkeli Isät ja synnytyksen jälkeinen masennus.

Puhu tuntemuksistasi lääkärille tai neuvolan henkilökunnalle. Heillä on koulutusta synnytyksen jälkeisen masennuksen hoidosta, ja he voivat tarvittaessa ohjata sinut psykologin tai psykiatrin luo.

Puoliso menee töihin ja jäät yksin kantamaan vastuun
Ei ole kovin epätavallista, että alakuloisuus saa vallan siinä vaiheessa, kun puoliso palaa töihin ja äiti jää kotiin kantamaan täyden vastuun. Tämä voi ilmetä monella eri tavalla. Tavallisimmat merkit ovat toivottomuuden ja avuttomuuden tunteet, sekä syyllisyydentunteet lasta kohtaan.
Äidin mielestä hän ei kelpaa äitinä. Arki voi tuntua ylitsepääsemättömältä. Tietyissä tapauksissa lapseen kohdistuvat ahdistuneet ja/tai aggressiiviset tunteet voivat olla merkki siitä, että äidin on syytä hakea apua voidakseen päästä eteenpäin. On tärkeä hakea apua mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.

10 - 15 % synnyttäneistä äideistä voi lapsen ensimmäisen elinvuoden aikana tuntea olonsa surulliseksi tai huolestuneeksi niin, että se vaikuttaa elämän joka alueeseen. On normaalia reagoida voimakkaasti elämän suuriin tapahtumiin. Vaikka iloitsetkin äidiksi tuloa, tehtävä tuntuu ehkä ylivoimaiselta ja tunnet voimattomuutta. Tunnet ehkä, ettet ole täysin valmistautunut elämän uusiin haasteisiin.

Synnytyksen jälkeisen masennuksen oireet
Jos voimasi eivät riitä kaikkeen, mitä sinulta odotetaan, väsyt ja menetät kokonaisotteen. Tämä voi johtaa synnytyksen jälkeiseen masennukseen.

Nämä ovat masennuksen oireita:
• Tunnet itsesi surulliseksi ja toivottomaksi, ja itket ihan syyttä.
• Sinulla ei ole energiaa eikä kiinnostusta ympärillä tapahtuvaan.
• Sinulla on keskittymisvaikeuksia.
• Sinun on vaikea kiintyä lapseen.
• Tunnet itsesi väsyneeksi ja haluat koko ajan vain nukkua.
• Sinun on vaikea nukahtaa, nukut levottomasti ja heräät aikaisin.
• Syöt suruusi tai olet menettänyt ruokahalusi.
• Yrität parantaa oloasi tuhlaamalla rahaa turhiin tavaroihin.
• Sinulla on mieli maassa ja itseluottamus pohjassa.
• Tunnet syyllisyyttä ja soimaat itseäsi siitä, ettet ole tarpeeksi hyvä äiti.
• Et tunne iloa.
• Pelkäät olla yksin.
• Pelkäät vahingoittavasi lasta tai itseäsi.
• Pelkäät mennä ulos, matkustaa linja-autolla tai ajaa autoa.
• Yrität peittää tunteitasi ympäristöltä.
• Pelkäät, että olet psyykkisesti sairas tai sairastumassa.

Tässä on vain osa synnytyksen jälkeisen masennuksen oireista. Jos asia askarruttaa mieltäsi, ota yhteys äitiysneuvolaan, lastenneuvolaan tai terveyskeskukseen.
Tapahtui virhe. Yritä myöhemmin uudelleen.
Ladataan...