Kun jatkat tämän sivun käyttöä hyväksyt samalla evästeiden käytön. Voit lukea lisää tästä linkistä.

close

Liikunta synnytyksen jälkeen

Voi olla vaikea löytää aikaa harjoitteluun ennen kuin imetys, unet ja arkirutiinit alkavat sujua. Mutta aivan kuten raskauden aikana, vähäinenkin liikunta on parempi kuin ei mitään. Aluksi riittävät vaunukävelyt ja lantionpohjan harjoitukset.

Mietit ehkä, palaako vartalosi koskaan entisiin muotoihinsa ja yhtä vahvaksi kuin ennen raskautta: Vatsa ei katoa heti lapsen syntymän myötä, ja on vähän noloa, jos ihmiset sitten kyselevät milloin lapsi on tulossa...

Muutama ylimääräinen kilo on täysin normaalia raskauden jälkeen. Laihduttaminen ei ole mikään hyvä ajatus, varsinkaan imettävillä äideillä, koska silloin rasvasoluihin varastoituneet haitalliset aineet vapautuvat äidinmaitoon. On paljon parempi lisätä liikuntaa!

Heikko lantionpohja
Karkaako virtsa aivastaessa tai yskiessä? Lantionpohja ja vatsalihakset venyvät raskauden aikana, ja ne palautuvat entiselleen vain harjoittamalla.

Jo muutaman päivän päästä synnytyksestä voi kokeilla kevyitä harjoituksia:
• Jännitä peräaukon, emättimen ja virtsaputken suulla olevia lihaksia.
• Pidä lihakset jännitettyinä noin 2 sekuntia, lepää 2 sekuntia.
• Toista 10 kertaa.
Lantionpohjan harjoitukset voi tehdä istuen, maaten tai seisten.

Lue lisää heikosta pidätyskyvystä synnytyksen jälkeen.

Synnytyksen jälkeen sinun on hyvä jatkaa samoja kevyitä harjoituksia, joita olet tehnyt raskauden aikana. Muista kuitenkin jännittää lantionpohjalihakset kaikkien harjoitusten yhteydessä.

Milloin voin alkaa harjoitella kunnolla?
Kävely on yleensä sopiva harjoitustapa useimmille, joilla on takanaan raskaus ja alatiesynnytys tai keisarileikkaus. Saatat kuitenkin kaivata ehkä kovempaa hikitreeniä.
Synnytyksen jälkeen kestää noin pari kuukautta, ennen kuin mahdolliset tikit ovat hävinneet, turvotus kadonnut ja kohtusi palautunut normaaliin kokoonsa. Kahdesta neljään kuukautta synnytyksen jälkeen olet luultavasti käynyt kätilön luona ns. jälkitarkastuksessa. Jos kaikki on kunnossa, voit aloittaa harjoittelun ja ottaa mukaan vauvan esimerkiksi äitien tehotreeneihin tai vauvajumppaan.

Lue myös:
Seksielämä raskauden jälkeen – naisen keho
Seksi ja halut raskauden jälkeen
Kantoreppu ja kantoliina
Tapahtui virhe. Yritä myöhemmin uudelleen.
Ladataan...