Kun jatkat tämän sivun käyttöä hyväksyt samalla evästeiden käytön. Voit lukea lisää tästä linkistä.

close

Iltapäivän kitinät

Neljän aikaan iltapäivällä lapset ovat yleensä väsyneitä, ja väsyneet lapset kiukuttelevat. Pitkän päivän jälkeen voimat ovat lopussa ja viimeiset tunnit ennen päivällistä voivat olla todella haasteellisia.

Kotimatkalla on ehkä hoidettava muutama asia, ja sitten pitää laittaa ruoka valmiiksi ennen kuin lapsella ehtii tulla liian nälkä – ja väsy!
Tässä tilanteessa vanhemmat sortuvat helposti antamaan lapselle rusinapaketin tai jotakin muuta makeaa välipalaa. On muitakin tapoja selvitä päivälliseen saakka, ettei tarvitse alkaa lahjoa lasta makealla. Hedelmä, porkkana tai riisikakku on parempi vaihtoehto.
Ota ihan iisisti ja alenna vaatimustasoa – silloin sinulla riittää kärsivällisyyttä pitää lapsikin paremmalla tuulella.

Pyyteettömät tunnit päivälliseen asti
Voit kokeilla näitä strategioita:

• Suhtaudu niin, että tämä aika on varattu lapselle. Jos sinun on hoidettava asioita, pyri hoitamaan ne yhdessä lapsen kanssa.

• Muista täyttää omat fyysiset tarpeesi. Muista aina syödä ja juoda, ennen kuin väsymys saa ylivallan.

• Lapsi voi tarvita jotain purtavaa saadakseen energiaa. Valitse mieluummin tuore hedelmä kuin tuoremehu, keksit ja rusinat, jotka kaikki sisältävät runsaasti sokeria.

• Vältä mahdollisuuksien mukaan juuttumasta pitkiin keskusteluihin muiden aikuisten kanssa. Nyt ei ehkä ole oikea aika antaa lapsen seisoa odottamassa, kun äiti tai isä vain puhuu puhumistaan… Keskustelut saavat jäädä suotuisampaan ajankohtaan.

• Älä tee mitään tärkeitä päätöksiä äläkä suunnitelmia ja vältä liikoja keskusteluja. On ihan OK sanoa ”En osaa vastata tähän juuri nyt. Saat tietää huomenaamulla”.

• Älä vastaa puhelimeen, jos kerran tiedät, että hetki ei ole oikea. Soittaja voi jättää viestin tai soittaa uudelleen sopivampaan aikaan.

• Anna lapsen tai lasten osallistua ruoanlaittoon. Voit antaa heille oman kulhon, johon he voivat ottaa herneitä, maissia, porkkanaraastetta ym. On hauskempi syödä ruokaa, jos on itse osallistunut sen laittamiseen.

• Valmistele ruoka etukäteen – jos suinkin mahdollista. Suunnittele helppoja, terveellisiä aterioita, joista tiedät lapsen pitävän. Kun laitat ruokaa, tee kerralla tarpeeksi myös pakasteeseen.

Ota käyttöön rutiinit. Lapset pitävät siitä, että he tietävät mitä on odotettavissa. Samoina toistuvat tavat ja päivällisrutiinit voivat helpottaa teidän kaikkien elämää.
Tapahtui virhe. Yritä myöhemmin uudelleen.
Ladataan...