Kun jatkat tämän sivun käyttöä hyväksyt samalla evästeiden käytön. Voit lukea lisää tästä linkistä.

close

Selkä- ja lantiokivut sekä häpyliitoksen löystyminen

Onko selkäsi kipeä vai kärsitkö häpyliitoksen löystymisestä? Monet naiset kärsivät raskauden aikana lannealueen ja takalantion kivuista. Alla muutamia neuvoja vaivojen parantamiseksi.

Selkäkivut ovat tavallisia raskauden aikana. Ne johtuvat hormoneista ja kasvavan kohdun aiheuttamasta ryhdin muutoksesta. Pidä selkä suorana ja vedä vatsa sisään välttääksesi ankkakävelyä.

Selkä kannattaa pitää kunnossa harrastamalla liikuntaa, kuten joogaa, vesijumppaa tai uintia. Jatkuviin selkäkipuihin voi saada apua fysioterapiasta, akupunktiosta, osteopatiasta tai kiropraktiikasta.

Vaihtelevat selkäkivut voivat johtua supistuksista, jotka toisinaan tuntuvat voimakkaammin selässä. Jos olet epävarma, ota asia puheeksi neuvolassa.

Lantiokivut
Lantiokivut voivat myös olla oire niin sanotusta häpyliitoksen löystymisestä. Nämä lantiokivut pahenevat usein erilaisten aktiviteettien kuten pukemisen, kävelyn tai porraskävelyn yhteydessä. Syynä voi olla esimerkiksi se että raskaushormonit pehmentävät tiettyjä lantion alueita, jotta ne voisivat laajentua jonkin verran synnytyksen aikana.

Yksi tällainen alue voi olla symfyysi eli vasenta ja oikeaa häpyluuta yhdistävä rustoliitos. Toinen selitys kivuille voi olla lantion luiden siirtyminen.

Mikä avuksi lantiokipuihin ja häpyliitoksen löystymisen aiheuttamiin kipuihin?
Lantiokivut ilmenevät yleensä raskauden keskivaiheilla. Neuvola voi ehkä suositella fysioterapiaa, akupunktiota tai kiropraktiikkaa.
Lantiovyö voi helpottaa oloa ja samoin erityiset harjoitteet. Kysy apua neuvolasta.
Vältä suuria liikkeitä, pitkäaikaista istumista samassa asennossa ja diagonaalisia liikkeitä, jos ne pahentavat kipuja.

Kokeile seuraavia vinkkejä lantion tai häpyliitoksen löystymisestä johtuvien kipujen ehkäisemiseksi tai lieventämiseksi:
• Pidä päivän aikana taukoja.
• Vaihtele usein asentoa.
• Vältä sivuttain nojaamista. Suorista selkäsi sekä seisoessa, kävellessä että istuessa.
• Jos istut tai seisot työssäsi, on tärkeää, että vaihdat usein asentoa.
• Kokeile auttaako jääpussin laittaminen 15–20 minuutiksi kipeimmille alueille.
• Käytä tukevia ja mukavia kenkiä, jotka on helppo laittaa jalkaan ja ottaa pois.

Mitä tehdä, jos kivut jatkuvat synnytyksen jälkeen?
Kivut vähenevät useimmiten synnytyksen jälkeen, mutta joissakin harvoissa tapauksissa ne jatkuvat ja vaativat hoitoa. Monet saavat apua lantion kipuihin keskitetyistä harjoituksista. Ota asia puheeksi neuvolassa tai käänny erityisfysioterapeutin puoleen.

Lue myös: Työssä tai vapaalla raskauden aikana?
Tapahtui virhe. Yritä myöhemmin uudelleen.
Ladataan...