ristiriitaiset ohjeet :(

pikkuhiljaa alkaa mennä hermo kun ei teidä mitä pitäisi tehdä tämän selkäkivun kanssa.. olen siis rv14 ja kivut on ollu jo noin kuukauden ja pahenee joka viikko. en ole koskaan ollut kova liikkumaan, en oikeestaan yhtään paitsi hyötyliikuntaa :D toki kroppa on kovalla koetuksella raskaana mutta onko noihin ristiselän särkyihin paras apu nyt lepo vai liikunta?!?!? hermo menee kun esikoisen aikana kivut oli rv20-38 ihan hirveät, siis välillä sai ihan itkeä ja 1000mg panadolia ei auttanut yhtään. silloin uin kerran viikossa ja silloin tällöin tein kävelylenkkejä, juu ei kovin paljoa liikuntaa siis mutta kun ei koulun kanssa silloin ehtinyt eikä nyt ainakaan. Minulle aika esikon kanssa on tärkeämpää kuin liikunta jonka toimivuudesta ei edes ole takeita. Viime raskaudessa liikunta ei auttanut mielestäni yhtään tai eihän sitä tiedä :P kuitenkin kivut paheni tasaisesti ja synnytyksen jälkeen oli sietämättömät että kepeillä kävelin joten en usko että niihin liikunta olisi auttanut vaan nimenomaan lepo sitä ehkäisemään.kipu kun ei voinut olla mitään kohdun kasvukipuja/vauvan painamista selkään koska vauva oli jo ulkona, niin oli siis hormonaalista. Synnytyksen jälkeen fysioterapeutti sanoi siis että vain lepo auttaa ja lääkkeet, eli en saanut rasittaa itseäni ja raskauden aikana kuitenkin nyt minulle on sanottu että pitäisi liikkua ja treenata selkälihaksia ja liikkua??? ja nämä raskaus- ja synnytyksen jälkeiset kivut ovat siis yhteydessä toisiinsa. olisiko nämä siis ehkäistävissä myös tuolla raskauden aikaisella levolla jos kerran hormonit on todennäköisempi syy kuin pelkkä selän rasittuminen? niin moni jää aikaisin jo sairaslomalle selkäkipujen takia, miksi heitä ei pakoteta liikkumaan ja esim kävelemään töihin vaan määrätään lepäämään :D?? oma lääkärini on aivan kamala, lähdin itkien pois viime tarkastuksessa koska hän oli erittäin agressiivinen puheiltaan ja oli sanoin kuuvaamattoman töykeä puheissaan. olin niin pöyristynyt etten häneltä uskalla kysyä enää mitään ikinä. hän siis neuvoi venyttelemään ja uimaan, niin myös fyssari jolle sain pika ajan. häneltä sain myös normitukivyön ja myöhemmin saan hakea raskaustukivyönkin ja ne on tuntunut auttavan mutta joka päivä en muista sitä käyttää. se kuitenkin auttaa siis hyvin, ja kivut ei onneksi vielä ole yhtä pahat kuin esikon aikana joten en sitä tarvikaan joka päivä. synnytyksen jälkeen mulle kuitenkin sanottiin että ne raskauskivut olivat ennakoineet näitä synnytyksen jälkeisiä kipuja ja silloin niihin määrättiin lepoa ja sanottiin että ne on täysin hormonaalista nivelien ym löystymisestä. ja toki samalla löystyy lihakset hormonien takia joita kannattaa treenata mutta estäisikö pahinta löystymistä myös lepo? minua ei siis syytetty laiskuudesta silloin, vaikka toki raskaana kannattaa liikkua koska liikunta ylipäätään on terveellistä =) oma kipuni tuntuu siis nyt pitkään kävellessä ja huonoissa asennoissa, esikon aikana vain pitkään istuessa, ja lopussa siis aina istuessa, myös häpyliitos oli tosi kipeä, mutta muuten kipu on samanlaista sellaista särkyä, ei menkkakipuja tms kuitenkaan tai ei sellaista kuin vaikka treenin jälkeen. mulla on myös iskiaskipuja mutta ne on ihan siedettäviä vielä.   kun niin moni jää s.lomalle selkäkipujen takia ettei selkä rasitu töissä liikaa niin miksi myös minulle ei sanottu että ota rauhassa? :D voiko olla ettei minun kipua nyt ihan ymmättetty koska minusta se ei ole varsinaista lihaskipua vaan sellaista särkyä, vähäniinkuin päänsärky selässä :D eli ei tunnu rasituskivulta x) eli liikunta vai lepo, kumpaa suosittelette? oma järki sanoo että lepo koska viimeksikään liikunta ei tuntunut auttavan. fysioterapeutille en enää aikaa ehdi saamaan kun jonot on niin pitkät ja yksityiselle ei ole varaa mennä, oma lääkärini on hullu noita akka joten turvautudun liberoon :D:D

26.1.2013
AMP91
AMP91

unohdimpa siis tiivistää. kokeile piruuttasi viikon ajan  vaikkapa tuota uimista.ihan omaan tahtiin, mikä nyt vaan tuntuu hyvältä.  sitten  kotona otat just niin rennosti kuin huvittaa. jos tekee mieli  pötköä, niin  pötköö,  mutta kunhan testaisit sitä kivutonta  liikkumismuotoa,  viikonkin verran:)

26.1.2013
Blanco
Blanco

mie olen kärsinyt selkäkivuista jo teinistä saakka, ja heti raskauduttuani tulin  niin kipeäksi ettei liikkumisesta tullut mitään. kävin lääkärit, fysioterapeutit, fysiatrit ja hierojat.  tein jumppaliikkeitä  joita  oli neuvottu, mutta kivut senkuin paheni. jäin pois töistä, koska raksahommat niillä kivuilla oli mahdottomuuksien listalla. kotona makasin viikon kipuja  pois, muttasilloin kävelin entistä vähemmän.

lopulta keksin  lähtä uimahallille joka arkiaamu. vesijuoksin tunnin ja uiskentelin toisen mokoman. niin, ja rentouduin porealtaassa ja venyttelin:) 5xviikossa tällainen setti,  ja 90%sti pääsin kipulääkkeistä eroon. eli kyllä  miut vaan se vesiliikunta pelasti:) hyvin huomasi eron  heti, kun  syystä tai toisesta piti  yhtäkkiä pitää viikonkin tauko uimahallista. kivut palasi heti ja esti senvähäisenkin liikkumisen.  mutta heti kun pääsin taas aamulla uimaan, niin se takasi liikuntakyvyn vielä illallakin:)

26.1.2013
Blanco
Blanco
Tapahtui virhe. Yritä myöhemmin uudelleen.
Ladataan...