Meijän tyttö jää sitte vissiin luokalleen :/

Meillä oli tännää keskustelu meijän 8 v tytöstä. Tytöllä on kielellinen erityisvaikeus, tuplasi eskarin ja on nyt pienryhmässä mukautetussa opetuksessa. Opettaja keväällä pyysi keskusteluun koululle, jossa ilmoitti että halluu jättää tytön luokalleen ja myö miehen kaa oltiin eri mieltä. Sen jälkeen meillä on ollu kokeilussa adhd-lääkkeet, on ollu toimintaterapeutin ja fyssarin arviot tytöstä, foniatrin arvio, psykologin arvio ja tietty lastenlääkäri on myös kirjottanu pari lausuntoa. Puheterapeuttia lainatakseni, fakta on että tytöllä on kielellinen erityisvaikeus, se tullee aina olemaan eikä mene pois. Lukemaan oppiminen on tosi vaikeeta, siinä odotettiinkii oppimisvaikeuksia. Tyttöö ei ees koko homma kiinnostanu ennen kuin nyt keväällä, kun myö siirryttiin kovan luokan lahjontaan :D Luvattiin tallinnanreissu kuhan tyttö vaan on ahkera sen lukemisen kanssa :) Muuten on valmis koululainen, nytkii on matikassa perusopetuksen tasoisissa tehtävissä ollut kiitettävän tasolla, eli ei ollenkaan huonosti. Mutta tuo jääräpää opettaja on nyt takertunu tuohon lukemiseen. Hänen mukaansa tyttö on nyt siinä vaiheessa missä tullaan ekalle luokalle. Opettaja on sitä mieltä että tytön itsetunto kärsii jos se jää luokalleen ens vuonna. Meijän mielestä tytön itsetunto kärsii jo nyt, motivaatio tullee varmasti loppumaan ja siis meijän tyttö on jo nyt vuotta vanhempi ku muut ekaluokkalaiset. Nyt ku se tuplaa tuon ekaluokan niin site se on jo kaks vuotta vanhempi kun muut. Voi jee ku päästään murrosikään. Lisäksi tyttö on jo mukautetussa opetuksessa, mie en nää syytä miks se ei vois siirtyy kakkoselle ja jatkaa äikässä tasonsa mukaan? Hänen kokemuksensa mukaan tää on paras ratkaisu. Ja sanotte mitä sanotte niin sen 7 v työkokemus erityisluokan opettajana ei miun mielestä kovin kummonen ole... Lääkityksestä sen verran, että se ope ei tunnu ymmärtävän ollenkaan että tytön levottomuus tehtävän teossa johtuu kielellisestä erityisvaikeudesta, sen mielestä tää on jotenkii lääkkeillä ratkaistavissa. Opettaja oli melkein tippa linssissä kun kaikki teilas ne lääkkeet ihan suoraan, sanoivat suunnilleen yhteen ääneen että ei, ei, se on selkeesti tuossa kiellisessä puolessa. Ähä opettajalle :D Niin juu ja pakko sannoo vielä, että arvaattekos miten koko palaveri alkoi? Myö kaikki istuttiin aloillemme ja opettaja kysyi että mistäs myö alotettaan? No, hän sannoo nyt ihan ääneen, että saako meijän perhe jotakii apua, kun meillä on kuitenkii kolme lasta ja miekii opiskelen nyt. Voi jee... X) Miun aivot käy kierroksille ja mie yritän prosessoida näitä asioita. Ei oo helppoo X)

23.5.2012
riu
riu

joo niin mie aattelinkii kysyä, että kuinka opettaja voi "voittaa" kolmen asiantuntijan ja vanhempien mielipiteen. Koska miusta foniatri, psykologi ja toimintataerapeutti on ammattilaisia ja sangen kykeneviä näkemään asiat objektiivisesti. Mie toivon että se foniatrin lausunto tulis, miusta ois niin paljon helpompi soittaa ku miulla ois se käissä :)

28.5.2012
riu
riu

Jii mie en vaan oikein tiiä että vaikuttaako se miten tuohon siun liittämään tekstiin että meijän tyttö on erityisluokalla ja se opetus on mukautttu monelta osin. Esim. tänä vuonna ne kaikki käy sanotaanko vaikka ykkösluokan luonnontietoo ja uskontoo, ens vuonna toisen luokan vastaavia. KOlmatta vuotta varten tyttö vois kuulemma ottaa osaa johonkii kolmannen luokan tunteihin, vaikka ois muuten samassa ryhmässä. Ite en usko lainkaan sen toteutumiseen, mutta kahellaan nyt.

Taijan soittaa huomenna sille rehtorille, vaikka se vätyksen oloinen onkii....

28.5.2012
riu
riu

meidän koulussa on 250 lasta ja siellä ainakin onnistuu vain parin oppiaineen teko erikseen. meillä on ertyisope ja paljon koulunkäyntiavustajia. yksi ertyislapsi on monta vuotta nykyisiä oppitovereitaan vanhempi mut silti käy vain tiettyjä tunteja erikseen tai tasonsa vaatimalla tasolla alemman luokan kanssa.

28.5.2012
anue82
anue82

joo sitä miekii miehelle sanoin että mitenköhän monta vuotta tässä tuota ykköstä ja kakkosta tullaan käymään jos se on lukemisesta kiinni... Kun se ei oikeesti oo sanottuu että tyttö oppis ikinä lukemaan. Mies oli muuten nähny tännää sitä psykologia, joka oli sanonu että hän on pöyristynyt, että kuinka se opattaja puhui kolme asiantuntijaa ihan suohon. Pittää mieheltä illalla tentata vielä lisää tuosta asiasta :)

28.5.2012
riu
riu

Kiitos maarutsella! Mie tosiaankii pyyvän siltä nuo perustelut ja lisäks että mikä se juridinen oikeus on. Ja sitä tuossa äsken mietin että eikös tässä yhteydessä tarvii allekirjotella papereita? Jees, mutta tällä pohjalla myö miehen kaa ruvetaan suunnittelemaan jatkoo. Vaikka tyttö jäiskii luokalleen, niin ei päästetä sitä opettajaa helpolla... Tosin tytöllehän se sen kostaa varmaan jatkossa :/ Jotenkii niin pattitilanne kun tän kokosessa kaupungissa ei oo ees mitään toista opettajaa tai kouluu mihin vois vaihtaa :/

Aika hmmmm mielenkiintosta miten näkemykset lapsen parhaasta voi olla näin erilaiset. Ei sen puoleen, niin myös meijän perheen avuntarpeesta X)

27.5.2012
riu
riu

siis matikka on mukautettu, mutta tyttö on edennyt siinä perusopetksen tahtiin ja mukaan :) Tyttö ei oo saanu erityisopetusta ku ihan nyt keväällä ja vartin verran viikossa. Sen verran on ollu pois vissiin musiikintunnilta tai jostain vastaavasta? Mutta kuitenkii, sen suurempiin tukitoimiin ei oo ryhdytty. Tytöllä on koulussa ollu lisäksi vartti viikossa puheopetusta jossa ne on opetellu r-kirjainta, mikä miun mielestä on ollu vähän tyhmää. Miulle on sanottu että oishan se ihan hyvä osata. Niin, kieltämättä, mutta siellä on paljon muutakii mihin ois hyvä keskittyy... Eikä se edellinen presidenttikään osannu ärrää, ja ei tainnu hirveesti menoa haitata :D

Ja kuten sanottu, tytöllä on kielellinen erityisvaikeus, se on ja pysyy. Lukeminen tulee olemaan aina, elämän loppuun saakka, meijän tytölle haastavaa.

27.5.2012
riu
riu

yhä oudommaksi ajatteluksi tuo menee mitä enemmän tytön osaamisesta kerrot. siis JÄRKI OHOI (opella siis) jos tytöllä menee muut aineet yleisopetuksen mukaisesti ja viel kiitettävällä tasolla niin mitä hiton järkee on jättää luokalleen ja sit kerrata jo ne opitut asiat????koska jos ne muut aineet ei oo mukautettuja niin näin se menee :o eikö tuo ny jo lapsikin tajuu että järkevintä on mennä sinne 2 luokalle, jatkaa muut aineet yleisopetuksen mukaan ja äikkää sit tehostetusti. sen ymmärrän että jos tuon lukemisen vaikeus ois tos tilanteessa kolmoselle vaihtuessa niin silloin joo, ehkä ok, kun tulee paljon sellaisia uusia aineita mis on niinku pakko osata jo jonkin verran lukee, kuten enkku. en tiedä, ihan uskomattomalta kyllä kuulostaa. antaako se tein opettaja muuten tukiopetusta? tai siis antoiko nyt männä vuonna?

27.5.2012
Boco
Boco

no myö aateltiin taivaltaja tuota toteuttaa ihan omin voimin :) Myö ei kyllä ees tunneta ketään yläasteikäistä, siis ollenkaaan. Ei tyttöö eikä poikaakaan sen puoleen :D

Opettaja sano että sillä on juridinen oikeus jättää tyttö luokalleen? Ja jos taidot kehittyy nopsaan niin hän kuulemma sitte voi oikasta yhden luokan, että tavallaan siirtäs suoraan ykköseltä kolmoselle. Ja jos se käy kolme vuotta samassa ryhmässä koulua, niin sitte sen kolmannen luokan aikana se laitetaan opiskelemaan joitan asioita sen toisen ryhmän kaa. Että liikuntaa, musiikkia (ja muita "turhia" aineita) vois sitte olla toisen ryhmän kaa. Isoja lupauksia, joista yhenkään toteutumiseen en jaksa luottaa. Lisäksi ryhmään tullee uus tyttö tokaluokalle. Toisalta kiva juttu ja toisaalta totaalisen paska juttu, tää tyttö on nimittäin miun tytön kaa samanikänen, ne oli samassa eskarissa ja tää tyttö alotti koulun ajallaan "tavallisessa" koulussa. Hyvää on se että tuttu kaveri tullee samaan luokkaan, ollaan jonku verran pietty yhteyttä ja tytöt on käyny toistensa luona leikkimässä jne. Huonoa on se että se tyttö tullee siis kakkoselle ja vuuen päästä se vaihtaa ryhmää, meijän tyttö ei. No khtoaan miten sen asian kaa käy...

Opettaja oli tytölle sanonu että sen pittää käyvä ekaluokka uuvestaan. Mie kysyin tytöltä että mitäs se ite sano? Oli kuulemma vaan myönnelly. Miulle sano kuitenkii sanatarkkaan "mutta äiti mie halluun mennä toiselle luokalle." Voi toista :/ Mie sanoin että sen pittää kertoo ite sille opettajalle. Pyysi minnuu kertomaan kuhan mie sauraavan kerran nään sitä opettajaa.

Tuntuu vaan vieläkii niin tyhmälle.Meijän mielestä tää ei oo lapselle paras vaihtoehto, jos olis niin ei myö vastusteltas Ei myö vastusteltu sitä eskarinkaan uusimista, koska koettiin että se on tytölle tarpeen. Meitä miehen kaa ketuttaa edelleen tosi kovasti, ja miehelle etenkii tuntuu olevan tosi vaikeeta olla heittäytymättä lapselliseksi koko asian kaa. Ei sen puoleen, kyllä miunkii primitiivinen vaisto käskee kiukutella sille opettajalle ku pikkulapsi X)

Mushu meijän tyttö on matikassa siis yleisopetuksen mukaisesti menny, ja siinä on ollu kiitettävän tasolla. Kaikki muutkii taidot on ihan ikää vastaavat, tyttö on ihan oikee koululainen, että sitä asiaa ei tarvii ennää ollenkaan opetella. Ja hojksissa tavoitteena oli että tyttö lukee ekaluokan kevääseen mennessä tavuja. Siihen se ei ihan yllä, en tiiä että perustuuko ne sen lukemat tavut näkömuistiin vai lukeeko se ne oikeesti :D Mutta kirjaimet osaa kaikki, ja osas vasta kirjoittaa koira-sanan kun yhdessä sitä mietittiin. Että kyllä siellä jotakii osaamista on :)

27.5.2012
riu
riu

Suoraan sanottuna VOI VI**U mua keittää tuo teidän tytön opettajan käytös ja ammattitaidottomuus!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

siis ei mukautetussa pienryhmässä oikeestaan voi jättää luokalle yhden heikkouden takia (eriasia jos katsotaan että kehitystä ei tapahdu millään osa-alueella) SEN TAKIA SE ON MUKAUTETTU ETTÄ TEHDÄÄN OMA HOJKS!!!! meidän poika ei vieläkään osaa kunnolla lukee ja kirjottaa (heikommin kuin 2 luokkalainen) ja hän siis menee 5. luokalle. eikä kuuna päivänä oo ollu puhetta luokalle jäämisestä koska muuta aineet menee hyvin. hojksissa vaan sit aina paneudutaan enemmän äidinkieleen. kehitys on erittäin hidasta mutta kehittyy kuitenkin.

25.5.2012
Boco
Boco

Se opettaja on tytöllä joka tapauksessa ens vuonna, se on sellainen pienryhmä jossa on tällä hetkellä 1-2 luokalla kaikkiaan 7 lasta. Opettajan lisäksi ryhmällä on yksi avustaja ja kahella lapsella on omat henkilökohtaiset avustajat.

Taivaltaja meijän tyttö pelaa papunetissä pelejä, lisäksi meijät neuvottiin semmoseen ku ekapeli, jossa voi harjoittaa myöskin monia lukemista auttavia taitoja. Myö ei aiota "palkata" ketään, vaan myö miehen kaa, miun sisko sekä miun äiti autetaan tyttöö tän asian kaa kesällä. Tarkotus ei oo tehä tästä sellasta koulumaista, vaan meinattiin pittää semmosia viikon tai kahen tehouureja, että yks viikko reenataan äänteitten kuuntelua, toinen viikko pelataan papunettiä, sitte luetaan tavuja jne. Opitut asiat ei pääsis unohtumaan, mutta sais kuitenkii viettää myös kesälomaa. Tyttö on jo niin iso että sen on oltava päivät kotona... Niinpä mies tekkee pelkkää yövuoroo sillon ku mie oon töissä, niinpä se on kotona (vaikkakii unessa :D) jos tyttö sattuu tarviimaan jotakii :)

25.5.2012
riu
riu

ihana jii ♥ Mie luin siun viestin ja heti oli tultava lukemaan :) Ja paljon oot löytäny asiaa! Miun pitää illalla ihan ajatuksen kaa lukasta, kuhan saan lapset yöpuulle :)

Meillä oli miehen kaa meininki että uotetaan se foniatrin lausunto kotiin, se varmaan tulee piakkoin, koska se alkuviikosta on saneltu. Sen jälkeen mietitään että mihin soitetaan... Meillä oli muistikuva että tytön kuntoutussuunnitelman ykkösenä tais olla tuo luokalta toiselle siirtyminen, mutta kahotaan nyt siitä lausunnosta se ihan varmaksi.

Mie vielä ymmärtäisin jos vanhempien tahto jyrättäisiin, mutta foniatrikin on tosiaan yliopistollisen sairaalan ylilääkäri, psykologilla on monenkymmenen vuoden työkokemus jne. Että ei se oo vaan meijän päähänpisto. Oman lapsemme tuntien, sillä on nyt hyvä momentum tuossa lukemisessa, niin tuntuu täysin tarpeettomalta vetästä tavallaan se matto jalan alta pois. Jos luokan kertaamiseen on tarvetta ennen ku alkaa vieraat kielet yms. niin sen kerkee meijän mielestä tehä myös vuuen päästä. Opettajan mielestä se ei tuu kyseeseen, vaan se ois tehtävä nyt. Kun taas meistä tätä tän hetkistä itsetuntoa ei pitäs murentaa... Noh, mennessä näkkee että miten tässä käy. Miulla ei oo itelläni aikomustakaan kertoo tytölle että se ei pääse kakkoselle, mie sitä saan lohduttaa ihan tarpeeksi ilman sitäkii.

24.5.2012
riu
riu

ihana jii!

ja riuta tekis mieli jo halata... teille on sattunu ahdasmielinen pers...sil...... opettajaksi kyllä joka ei tiedä kyllä mistään mitään!!!!!!! miulla ei sanat riitä ♥ jaksamista ♥

24.5.2012
imppuliina
imppuliina

Täältä ei mitään lisättävää edellä oleviin kommentteihin. Samoilla linjoilla olen. Isosti paljon jaksamista ja voimia taisteluun teidän tytön puolesta ja sitä mukamas pätevää opettajaa vastaan.

24.5.2012
misukka
misukka

Ihan hanurista koko juttu.. Miekii olisin sitä mieltä, että kakkoselle vaan ja katotaan sitten tilannetta uudestaan.. Jaksuja!

24.5.2012
Felize
Felize

Itsekkin pitäisin näin maalikkona järkevänä sitä,että menis nyt 2:lle ja katotaan aukeeko lukeminen ensi vuoden aikana..sitten vois harkita tuon 2:n kertausta jos tilanne ei etene,kolmannella tosiaan

tulee kieli ja uusia aineita,joten voi olla tiukka paikka jos ei lue.

Kuitenkin jos vain lukeminen tökkii niin on väärin kertauttaa kaikki aineet taas ekalla ja varmasti lapsi turhautuu ja tylsistyy=(

24.5.2012
huiskutin
huiskutin

Juu,,ei kannata edes kertoa siitä,että eihän teidän tyttö syö edes mitään lääkkeitä..Sehän varmasti pistää sitten sen piikkiin kaiken.. Voithan sä tosiaan soitella sille perusopetuksesta vastaavalle,tuntus ainakin ett hän osais neuvoa.

 

Jaksuja sinne..

23.5.2012
vaahtokarkki06
vaahtokarkki06

Kärjistän vielä hiukan: Meijän tyttö pääsee ysiltä samana vuonna ku täyttää 18 v... mitä ite teitte ku pääsitte ysiltä?

Ei viititä kertoo lumelääkkeestä, ollaan taatusti silmätikkuina sen jälkeen. Mie mietin että soitan kaupungille sille henkilölle joka vastaa perusopetuksesta, ehkä se osaa neuvoa?

Lukemista ollaan yritetty tehä mielekkääks mm. tekemällä tehtäviä papunetissä ja ekapelissä, molemmat löytyy netistä. Lisäks miun sisko on kertonu tytölle iltasatua kahesta kalasta nimeltä mustikka ja kirsikka. Miun sisko alko kirjottamaan lyhyttä kertomusta noista kaloista, että jos se vaikka halluis sitä lukkee. Ja sitte tuo lahjonta tietysti :D

23.5.2012
riu
riu

No,jopa on opettaja..Eiks se pitäny mennä teidän tahdon mukaan tuo asia..Joko se muuten tietää siitä lumelääkkeestä?

23.5.2012
vaahtokarkki06
vaahtokarkki06

No huh. Itsellä ei oo kokemusta noista asioista, mut kyllä mustakin tuntuis parhaimmalta tuo, että pääsee tokalle ja siellä saa tukea ja apua sen lukemisen kans, jos kuitenki muissa on ikätasollaan. Kovin rankalta tuntuu nykykoulu, ku muistaakseni meidän aikana oli niin että ekalla opeteltiin ja toisen vuoden lopussa piti vasta osata lukea.

Ja eniten kuullostaa oudolta tuo opettaja, miten se niin on lääkityksen perään, jos asiantuntijat kerran sanoo ei. Eli munmielestä ootte kyllä ihan oikeassa kannassanne ja toivotaan että se opettajakin siitä myöntyy.

Osaisko ne toimintaterapeutit/foniatri ehdottaa jotain juttuja, millä siitä lukemisesta sais mielekkäämpää. Ku onhan se, et jos muutenkaan ei kovin kiinnosta, niin jos sen oppimisessa on vielä vaikeuksia, niin varmaan kiinnostaa vielä vähemmän. Mut jos olis jotain mielenkiintoisia mut helppoja kirjoja tai sarjakuvia tmv mitkä kiinnostais tyttöä mut ei vaatis liikaa työtä?

23.5.2012
Mummy83
Mummy83

lisään siis vielä että myö ollaan sitä mieltä että ois pitäny jatkaa kakkoselle, mutta niin oli myös psykologi, toimintaterapeutti sekä foniatri. Että ei oo pelkkä meijän päähänpsito, vaan ollaan oikeesti sitä miéltä että tuossa luokalleen jäämisessa ei oo mittää järkee. Perhana... X)

23.5.2012
riu
riu
Tapahtui virhe. Yritä myöhemmin uudelleen.
Ladataan...