ja tarina jatkuu :) Btw, eikö tän pitäs olla hoitoa _tarvitsevat_ lapset?

Elikkäs, tyttö nyt napsii niitä lääkkeitä. Ihmeempää vaikutusta niillä ei oo miun mielestä ollu sitte viime viikon. Joka tapauksessa, meille tuli kotiin lappu jossa tytölle ja vanhemmille oli varattu 5 käyntiä psykologilla. Kiinnostaa tietää että kenen aloitteesta... Lääkärin lausunto tuli myös kotiin, jossa oli taustakertomuksen lisäksi tietysti tämä nykyhetki kirjattuna. Sen mukaan tytöllä on kohtalaisesti vilkkaus- ja tarkkaavaisuushäiriöön liittyviä piirteitä, mutta todennäköisesti kielellinen erityisvaikeus dominoi. (niin ku mie vähän aattelinkii, kröhöm) Diagnoosina on tietenkii se adhd, koska varmaan ilman sitä ei lääkkeitä voi syyä? Mies oli myös nähny tytön opettajaa, joka oli sanonut että tyttö jää luokalleen... Mikä harmittaa minnuu suunnattomasti, tyttö kun on jo nyt vuuen muita ekaluokkalaisia vanhempi. En tiiä miten se vaikuttaa mahdolliseen "tavalliseen" kouluun siirtymiseen? JOtenkii mie oon aika murheissani koko asiasta, koko ajan mietin miten nää kaikki vaikuttaa tytön tulevaisuuteen. Ja mie aattelen sitä tulevaisuutta aika kauas. Esim. mahdollisia päihderiippuvuuksia jne. Voi ku ois niin viisas että osais ohjata tyttöö niille hyville teille, oikeeseen kaveriporukkaan ja harrastukseen. Nythän meijän tytölle ei oo yhtään ystäviä täällä uudessa kodissa, ja sekin minnuu surettaa. Ei oo helppoo X)   Yksi "tavallinen" lapsi, kiitos?!

2.2.2012
riu
riu

juu on tehty hojks ja siinä oli muistaakseni että lukee tavuja keväällä. Tällä hetkellä ei muista kaikkia kirjaIMIA EIKÄ OSAA YHDISTÄÄ ÄÄNTEITÄ TAVUIKSI. MATIKASSA MENWE SEN SIJAAN PERUSOPETUKSEN TAHTIIN KIITETTÄVÄN TASOLLA :) JA SO RI MIE VASTAAN PUHELIMELLA, SIKSI HUUTAMINEN JA KIRJOTUSVIRHEET :D

3.2.2012
riu
riu

mä ymmärrän sun huolen hyvin. mut miten minusta nyt tuntuu että se ope on tosiaankin kaiken pahan alku ja juuri. siis kaikesta päätellen tein tytöllä on mukautettu opetus, eikö vain? tuon mukautetun opetus on maalaiskielellä sanottuna sellainen että se järjestetään oppilaan kykyjen mukaan. eli siis se hojks, kai ootte sen tehnyt? ja tuo hoiks ja mukautettu opetus sanelee sen mitä tein tytön tulee oppia vuoden aikana. ja toistan vielä, ei pelkän ylivilkkauden takia voi jättää luokalle, ei todellakaan, miten se muka asiaa parantas, ei sit niinku mitenkään. ja jos hojksia on toteutettu ja jostain syystä tai toisesta on jääty siinä jälkeen, on se tarkastettavissa, ja muunneltavissa ihan koska tahansa. mutta normaalisti se käydään läpi siis syksyllä ja alku keväästä. ja jos tuolloin on esim yhdellä tai kahdella osa alueella ongelmia niin unohdetaan hetkeksi ne muut (jotka siis onnistuu hyvin) ja keskitytään niihin ongelmakohtiin. ymmärsitkö? toisin sanoen, erkkariluokalta on aika hankala jäädä luokalle, tyypillistä ainoastaan että juurikin eskarissa tai ekalla jätetään ns kypsymättömyyden takia, mut koskaan en oo kuullu että myöhemmin.

3.2.2012
Boco
Boco

ei tarvii pyyvellä anteeksi, eihän sitä mitenkään kaikkien lasten vaiheita voi muistaa :)

 

Miekii oon sitä mieltä että vilkasta lasta ollaan turhan nopsaan viemässä tutkimuksiin, kun kyse on vaan eloisasta luonteesta. Mie ite en oo myöskään sitä mieltä että tytöllä välttämättä adhd on, vaan pikemminkii add. Mutta siis enhän mie oo sen parempi diagnosoimaan ku se opettajakaan :)

Tuo luokalle jääminen on oikeesti siksi jotenkii turhauttavaa, kun myö tuplattiin jo eskari ettei sitte koulua tarviis tuplata. Ja onhan siinä jo eroa jos joku on kaksi vuotta muita vanhempi... Tai oisin ite ainakii kiinnittäny siihen jo huomiota. Onhan sitä silloin jo päätä pitempikin ku muut, puhumattakaan tytöllä sitte se murrosikä. Kiva kasvattaa tissejä kaksi vuotta aiemmin ku luokkakaverit... Noin niin ku kärjistetysti. Ymmärrättekö nyt miun huolen?

 

Oi voi, aika näyttää miten tässä käy. Miulla aina vähän aikaa kestää ku mie prosessoin asioita :)

3.2.2012
riu
riu

Minä olin kanssa ymmärtänyt väärin, anteeksi!

3.2.2012
PekkajaMatti
PekkajaMatti

Kiitos kaikille :)

 

Myö ollaan juostu tytön kanssa erilaisissa tutkimuksissa kolme vuotta, psykologinkin tutkimukset on kerran jo käyty. Silloin hän diagnosoi juurikin tuon kielellisen erityisvaikeuden, mutta sanoi että ei oo hänen mielestään adhd ja hän ei lähtis lasta lääkitsemään. Opettaja sanoi syksyllä keskustelussa että hän o´n ollu ennenkii eri mieltä tuon psykologin kanssa noista diagnooseísta ja asia laitettiin uuvestaan vireille. Ja tutkittu on pitkin ja poikin, pueheterapia, toimintataerapia, fysiatri, foniatri, psykologi, perhetyöntekijä jne. Huoh.

Tyttöhän on erityisluokalla, pienryhmä jossa on 7 lasta, opettaja ja avustaja. Kahella lapsella on vielä omat avustajat. Ja vaikka tyttö jäisi luokalleen niin opettaja olisi sama... Btw, se sano tuosta luokalleen jäämisestä miehen työpaikalla, jossa tän open omainen on asiakkaana. Ei ehkä ihan oikee paikka puhua meijän lapsen asioista X)

Myökii ollaan miétitty että onko se kaikille perheille tämmönen, vai onko meillä "erityiskohtelua" näissä asioissa. Ollaan mietitty että pittääkö olla yhteydessä rehtoriin. Hiisi vieköön ku on vaikeita asioita.

 

Ja mie satumamma ymmärsin mitä tarkotat, miekii murehdin samantapaisia asioita. Siis niin ku oikeesti kauas tulevaisuuteen :)

3.2.2012
riu
riu

Mulle jäänyt samanlainen tuntuma asiasta kuin satumammalle, eli vähän olisi tutkittu vasta?

3.2.2012
PekkajaMatti
PekkajaMatti

luokalle jättäminen syystä on tietenkin eriasia, mutta tietyt kriteerit pitää täyttyä että noin lähdetään edes suorilta käsin laukomaan.

3.2.2012
Boco
Boco

komppaan J75 tuossa luokalle jättämis jutussa. jos asiat on opittu ajallaan ym tieto ja taito on kohdillaan niin ei pelkästään sen vuoksi että on oppimisvaikeuksia niin voi luokalle noin vaan jättää. kyllä siinä käydään keskustelua puolin ja toisin. mut tosiaan, pääsisittepähän eroon tuosta opesta...jos ei siis ole tuplaluokka, eli 1-2, 3-4 samassa jne... ja sattuu olemaan sama opettaja ens vuonna :(

oikein inhottava jos olisit niin sulla ois oikeus kieltäytyä ottamasta tuota lääkitystä. perustelut sille että kotona on kaikki ok, mut koulussa ei mee niin kuin pitää...ja tuo jos mikä sanoo että se on koulu ilmapiiri mikä mättää, ope kenties? ja jos laspi on open silmätikkuna ja kemiat ei natsaa niin tuollainen yliherkkä (mahd. adhd) kyllä sen vaistoaa ja käytös muuttuu radikaalisti....

3.2.2012
Boco
Boco

Riu: en osaa muuta sanoa, kuin eikös teillä ole aika alkuvaiheessa nuo tutkimukset?

 

Toisekseen, oletteko olleet koululla juttelemassa opettajan ja mahd. jonkun muun terv.hoitaja tms. kanssa tytön tilanteesta?

 

Ihan vanhempainvartti tai pari ei tilannetta ratkaise suuntaan tai toiseen.

3.2.2012
PekkajaMatti
PekkajaMatti

satumamma: adhd diagnoosia ei ANNETA helposti :) sitä epäillään helposti, varsinaisissa tutkimuksissa sitten annetaan diagnoosi jotka on todella laajat.

riu: mä en ehdi nyt enempiä kirjoittaan. mut nou hätä. jos sun tytöllä nyt se adhd on niin ei kannata mennä mielikuvissa niin pitkälle vaan elää päivä kerrallaan. kovaa työtä se vaatii mut se sitten palkitaan :) hyvän kodin ja rakkauden saanut adhd lapsi pärjää erittäin hienosti aikuisena, jopa erittäin hyvin, esim työelämässä. mutta tosiaan, oikeat arvot on näytettävä.

3.2.2012
Boco
Boco
Tapahtui virhe. Yritä myöhemmin uudelleen.
Ladataan...