Kun jatkat tämän sivun käyttöä hyväksyt samalla evästeiden käytön. Voit lukea lisää tästä linkistä.

 

Seisottaminen kurinpitomenetelmänä

Heippa! Mulla on rauhallinen ja herkkä 8v, jonka kanssa ollaan tehty itsetunnon tukemiseksi paljon töitä. Myös koulun kanssa. Haluaisin kuulla mielipiteitänne seisottamisesta tunnilla kurinpitotoimena. Olen kohdannut tähän nyt ainakin neljänä kertana ja eilen otin yhteyttä opettajaan. Kysymys on omien impulssien hillinnästä eli itsesäätelystä. Poikani herkästi puhuu huomaamatta viitata ja hermostuneisuus lisää puheen tulvaa. Hän myös on erittäin tottelevainen ja uskoo puhetta ilman, että seisottaa tarvitsisi. Eilen hän oli puhunut kaverin kanssa mutta hän joutui seisomaan, ei kaveri. Kovin hän itse kyseli kotona miksi näin. Ymmärtäisin jos kyse olisi vakavammasta rikkeestä, voitaisiin asiasta keskustella tunnin jälkeen ja huomauttaa tunnilla. En silti ymmärrä tätä seisottamista. Opiskelen itse sosiaalialaa ja tiedostan olevani valveutunut asioista. En usko että lapseni menee seisottamisesta rikki mutta kyllä se häpeäntunteen ja nolouden mieleen jättää sillä puhuu jo nyt asiasta. Jotenkin en vain itse näe asian olevan nykyaikaa. Eikä näin varhaiskasvatuksen saralla toimittaisi. Kiitos jos jaksoitte lukea ja anteeksi jos teksti on sekava:)

7.3.2017
Aurinkoinen08
Aurinkoinen08

Wilma on mahdollisimman huono keskustelukanava mielestäni tämänkaltaiseen keskusteluun vanhemman, oppilaan ja opettajan/koulun välillä.

Suosittelen, että varaat itse riittävästi aikaa henkilökohtaiseen keskusteluun opettajan sekä lapsesi kanssa. Puoli tuntiakaan ei välttämättä riitä, minulla ei ainakaan riittäisi, jos olisin vastaavankaltaista tilannetta selvittämässä.
Lapsi mukaan tietenkin tuohon keskusteluun.

Siinä opettaja voi rauhassa kertoa oman ja koulun näkökulman tuonkalaisen tilanteen ratkaisemiseen.

7.3.2017
PekkajaMatti
PekkajaMatti

Laitoin opettajalle eilen viestiä wilman kautta ja odotan vastausta. Usein vain opettaja esittää asiansa siten, ettei toiminnassa ole mitään epäselvää. Koen kuitenkin lapsen kokemuksella olevan myös merkitystä.

7.3.2017
Aurinkoinen08
Aurinkoinen08

Olen paljon samoilla linjoilla kuin te. Ehdottomasti pitää opettajankin voida puuttua ongelmakohtiin, mutta sen mukaan kuinka vakavasta asiasta on kyse. Lisäksi toiminnan tulisi olla oikeudenmukaista ja yksilölliset tarpeet huomioivaa ja perusteltua. Hassua on että opettaja ei ole eläköitymässä vaan noin 40v luulisin. Hän myös tietää kysymykset tämän lapsen kohdalla herkkyydestä, sillä näitä seikkoja on läpikäyty koulun kanssa paljon.

Koen vain tämän menetelmän juuri häpeällä kasvattamisella. Poika on koulun aikana myös kehittynyt piirteissään selvästi opettajankin mukaan eikä näitä tilanteita ole tullut vastaan paljon. Mä itse lähtisin pohtimaan sopivaa istumajärjestystä joka tukisi sitä keskittymistä, sillä vaihtavat paikkoja usein. Halusin vain itse keskustella aiheesta koska haluan kuulla miten muut asian näkevät. Niinhän sitä sanotaan että tieto lisää tuskaa ja ehkä olen siksi oppinut kyseenalaistamaan asioita.

7.3.2017
Aurinkoinen08
Aurinkoinen08

Kysy opettajalta mitä on tapahtunut. Opettajan ja lapsen näkemys voi erota toisistaan, ja jos tosiaan on käynyt pojan kertomalla tavalla on keskustelu opettajan kanssa avattu. Tai itse lähtisin etenemään sillä tavalla tuossa asiassa, haluaisin tietää molempien kannan ja vetää johtopäätökset sen perusteella 😊

7.3.2017
riu
riu

Mäkään en ihan ymmärrä tota jos lapsi kuitenkin tottelee.. 🤔
Mä ymmärtäisin jos tosiaan ois isommasta asiasta kyse tai siitä että lasta ei millään muulla tapaa saisi hiljaiseksi sanomisesta huolimatta..

Itse ottaisin asian puheeksi opettajan ja rehtorin kanssa koululla.. Siis sillei että molemmat osapuolet paikalla..

Ja voin sanoa että tasapuolisuus on tärkeää.. Itselläni edelleen muistissa ala asteelta se kuinka jäin koulun jälkeen puhutteluun kun luokkatoveri laittoi pulpetilleni (istui edessäni) viestilapun jota en huomannut,vaan kaverin vieressä istuva poika nappasi sen ja kanteli opettajalle.. Ja arvatkaapas kuka jäi selvittään asiaa koulun jälkeen!? Minä! Lapun lähettäjän ei tarvinut jäädä ja minulta tivattiin siitä kirjoitetusta lapusta että ei ole asiallista.. En siis tänäkään päivänä tiedä kunnolla mitä siinä luki,mutta ilmeisesti haukuttiin se opettaja (aikasemmin tämä kaveri oli valittanut opettajalle kun se poika häiritsi hänen opiskelua ja opettaja vastasi vaan että rakkaudesta se hevonenkin potkii) ja siis tämä tapahtui ala asteella,jossain ehkä 4-5 luokalla ja edelleen muistan sen katkerana koska lapun lähettäjää ei rangaistu mitenkään vaan minua vastaan ottajaa vaikken edes lukenut lappua.. Joten tasapuolisuus olisi todella tärkeää,myös juttu kaverin olisi kuulunut seistä jos se kerta on käytäntö..
Tulee mieleen että opettaja haluaa väkisin nöyryyttää teidän poikaa jos hän kerta herkkä niin hänestä varmasti siinä seistessä näkyy että katuu ja häpeää, niin opettaja on tyytyväinen kun näkee kuinka "hyvin" rangaistus toimii..

7.3.2017
Vipe
Vipe
2 years, 1-month-old toddler

Tasapuolistahan tuo ei ainakaan ole, jos vain toinen osapuoli saa rangaistuksen jos molemmat ovat osallistunert.

Mä jotenkin näen sieluni silmin semmoisen hyvin pian eläköityvän vanhan ajan tantan opettajana, jolla ei ole minkäänlaista ymmärrystä lapsista. Hänen mielestään lasten tulee istua pulpetissa kädet ristissä ja suu supussa kuten omana kouluaikanaan.

Tokaluokkalaiset ovat vielä impulsiivisia ja unohtavat viitata, mutta tosiaan rikkeen pitäisi olla suurempi moisen rangaistuksen ansaitakseen.

Toki jos lapsi jatkuvasti höpöttää tunnilla omiaan, se häiritsee toisia todella paljon ja jotenkin siihen pitää voida puuttua.

Julkinen häpäisy, ei kuitenkaan mun mielestäni ole asiallinen tapa. Etenkään, kun itsetunnon kanssa on jouduttu paljon tekemään töitä. Opettaja lakaisee tuolla toiminnallaan vuosien työn roskakoriin hetkessä. Ellei ole sitä jo tehnyt.

7.3.2017
misukka
misukka
1 year, 8-month-old toddler

Etusivulle.

7.3.2017
Aurinkoinen08
Aurinkoinen08
Tapahtui virhe. Yritä myöhemmin uudelleen.
Ladataan...