Kun jatkat tämän sivun käyttöä hyväksyt samalla evästeiden käytön. Voit lukea lisää tästä linkistä.

 

Vinkkejä kaipailis

Miten te olette muuttaneet ruokavaliota että paino lähtenyt laskuun? Kerronpa itse vähän itsestäni. Olen vähän mukavuuden haluinen ja makean nälkä voi yllättää milloin vain. Tulee illalla kyllä syötyä liikaa ja se varmasti näkyy painossa. Mutta nyt mahan reppu saa kadota. Mitä liikuntaa voisi tehdä lasten kanssa? Pyörän ajattelin kaivaa ja siihen se pyörän istuin et alan käymään sillä kaupassa. Ei aina autolla. Kävellä en vielä uskolla kun nilkka kipeytyy jos kävelee paljon. Vaikka kengät on geelilenkkaritkin(löytyi varaston pohjalta niitä vain silloin tykännyt käyttää ja nyt tuntui paremmalta ne jalkaan) jotka on ostettu 08 vuonna mutta silloin jalka oikein tottunut niihin. Väsymyskin voi johtua liika kilosta. Eli kiloja on liikaa sen 15-20 kg. Langan laiha en tykkää olla. Mut oishan se mukava et vaatteet olis 48 tai xl vaan 42-44/l Nyt kaioais vinkkiä. Mitä salaattiin voisi laittaa. Muutakin kun kurkku-tomaatti-paprika- salaatinlehdet. Kasviksia ruualla ja hedelmia/marjoja välipalana ja proteiinia sekä vähän hiilihydraattia. Mitä voisi pirtelöön/smootie laittaa kun sellanenki kone löytyisi että niitäkin vois tehdä. miten tuorehernekeitto tehdään? Vois kokeilla sitä kukkaiasli tai parsakaalipyrettä. :) onko kaalikeitto paras laihutuskeitto??

5.6.2015
nki91
nki91

Mä en ole painoa pudottanut, mutta noudatan tiettyä ruokavaliota ja pysynyt sillä hyvässä kunnossa. Treenaan salilla ja tämä on elämäntapani, mutta voisin jotain vinkkejä antaa, mitä itse olen kokenut toimiviksi.

Älä kiellä itsetä kaikkea herkuttelua. Se mikä on kiellettyä, sitä tekee mieli. Itse olen noudattanut yhden kerran viikossa herkkupäivää ja mulla toimii. Itse en pysty tekemään niin että otanpa yhden tai pari palaa suklaata, niin siksi tuo herkkupäivä on minulle parempi kuin esim. joka päivä jälkkäri.

Kuten tuossa jo mainittiin säännöllinen ruokailu on tärkeää. Pyri syömään pieniä määriä useasti ettei kovaa nälän tunnetta pääsen syntymään. Itse käytän sokerin sijaan pelkästään makeutusaineita. Raskausaikana ja edelleenkin käytin vain sallittuja makeutusaineita esim juuri tuota Steviaa. Nykytietämyksen mukaan niitä voi turvallisesti käyttää kohtuudella. Aamupala kannattaa olla suht tukeva niin ei tule sitten päivän mittaan ahmittua. Itse syön sokeritonta mysliä kera rasvattoman ja sokerittoman jogurtin. (Myslithän voivat olla kaloripommeja, mutta olen löytänyt sellaisen jossa ravintoarvot kohdillaan, pitää hyvin nälän poissa.) Tuo mysli on siis Sunt&Gott original. Sitten salaatin kastikkeeksi kannattaa lorauttaa tilkka hyviä rasvoja, oliiviöljyä jossa makuna esim jotain etikkaa (balsamico). Hiilareita ei kannata jättää kokonaan pois, koska sitten ei jaksa liikkua kunnolla. Hiilarit kannattaa vaan muuttaa täysjyvätuotteiksi, täysjyväpastaa, -riisiä, tummaa leipää jne. jos vaan maha kestää. Kun syö tukevan aamupalan, vois lounaaksi vaikka syödä jonkun salaatin. Sitten välipalalla esim. rahkaa ja hedelmä (rahkasta tietty kannattaa valita sokeriton vaihtoehto). Itse syön Skyriä päivällä ja iltapalaksi maustamatonta rahkaa marjojen kera. Tuon rahkan voi tietty tehdä myös smoothieksi eli sinne rahkaa protskun lähteeksi ja hedelmiä, pähkinöitä mitä vaan ikinä keksii :) Itse oon vähän laiska tekemään smoothieita :-D Sit päivälliseksi voi syödä liha/kala/kana ja liha tietty mahdollisimman vähärasvainen. Hedelmiä ja etenkin kasviksia kannattaa syödä reilusti. Ja juomana tietty vesi!

Tsemppiä ja hiljaa hyvä tulee. Kun muistaa ettei tee liian nopeita muutoksia, muutokset ovat pysyviä. :)

11.6.2015
RJP76
RJP76
2 years, 1-month-old toddler

Mä maustan pitkälti ruokosokerilla tai hunajalla. Koen itse ainakin kaikki makeutusaineet vielä pahemmiksi kuin perus sokerin....

10.6.2015
carata
carata

Kiitti vinkeistä. Olen nyt vähän kattonut mitä syön ja ja kahviin en ole sitä sokeria laittanu jos olen syönyt keksin/pullan. Nyt ostin sitä stevia maustetta että jos joskus laittais sokerin sijaan sitä. ☺

10.6.2015
nki91
nki91

mie en mistään ravintoarvoista ja hiilareista mittään tiiä, mutta ite terveellistin ruokarytmiäni syömällä kaurapuuroa (alkupuuro omena-karpalo on vaan niin hyvää!) ja tekemällä ruokaisempia salaatteja (jäävuorisalaatti, kurkku, tomaatti, paprika, maissi, tonnikala). herkuttelin myös sulattamalla mansikoita ja syömällä niitä maustamattoman jugurtin kanssa.  maustamaton jugurtti myös sopii täydellisesti smoothieisiin.

ja koska illat olivat mulle ne pahin hetki, jolloin karkkihammasta kolotti niin penteleesti, niin mie imeskelin niitä kovia toffeekarkkeja:D pari sellasta karkkia kun oli imeskelly, niin oli kyllä niin sokeriähky suussa, vaikka vaan kaks karkkia oli syöny. verrattaen aiemman tapaiseen pussitolkulla syömiseen ero oli merkittävä.   niin, ja mehujäät oli toinen!  niillä mie pääsin pahimmasta karkkisyöpöttelystä eroon:)

10.6.2015
Blanco
Blanco

Ja smoothieen saa upotettua hyvin vaikka kaurahietaleita ja pähkinöitä. Tulee vielä terveellisemmäks.

10.6.2015
carata
carata

Ja smoothieen mä laitan marjoja/hedelmiä, rahkaa/maustamatonta jogurttia. Jos jää paksuksi, niin lisään tilkan maitoa. Fruitieen taas laitellaan tuoretta ananasta, omenaa ja esim.päärynää. Siihen voi lisätä halutessaan jotain hedelmämehua, etenkin jos jää kamalan paksuksi. Fruitieen siis ei tule muita kuin hedelmiä tai marjoja. Ei maitoa/rahkaa/jogua.

10.6.2015
carata
carata

Päivärytmi kannattaa olla, niin nukkumisen kuin ruoan suhteen. Eli ehdottomasti hyvät 6-9h unet. Samaan aikaan siis lapsien kanssa nukkumaan, tai ainakin heti heidän jälkeen. Aamupalaksi smoothie/puuro/täyttävä leipä. Lämpimäks ruoaks sitä mitä lapsillakin. Välipalalla jotain pientä, hedelmää/marjoja/jogurttia/smoothie. Sit taas lämmin ruoka. Iltapalalla puuroa tms mitä nyt lapsillekkin teet. Salaatteihin mä laitan usein erilaisia salaatteja. Eri lehtiä, joskus kaalia. Joskus purjoa tai sipulia, kesällä kevätsipulia. Tomaattejakin on erilaisia. Kurkkua, paprikaa, fetaa, motsarellaa. Kuivattua tomaattia? Ruokaisaan salaattiin olen paistanut kanaa tai pekonia. Myös keitetty kananmuna toimii salaatissa ja katkaravut. Riippuu ihan mistä tykkää. Ja paahtoleivästä voi tehdä leipäkuutioita, ne voi maustaa vaikka valkosipulijauheella.

10.6.2015
carata
carata

Wau Tii. Kuulostaa hyvältä. 😊

9.6.2015
tennari
tennari

Hei. Sun tilanteessa tärkeämpää on ruokavalio kuin liikunnan määrä. Eikä kannata liian moneen asiaan keskittyä yhtäaikaa, koska ne ei tuu toimimaan kuin hyvin harvoilla ihmisillä. Mä jankutan nyt proteiinin nimeen: eli proteiinia, proteiinia kaikille aterioille. Jos tuntuu aluksi vaikealta alkaa poistamaan esim. pastaa ym ruualta, niin älä poista, vaan LISÄÄ hyviä asioita. Ne "huonot" asiat kyllä lähtee itsestään poistumaan pikkuhiljaa.

Kannattaa aluksi tehdä ihan pieniä muutoksia, koska ne muutokset tulee pysymään varmemmin mukana. Eli esimerkiksi panostat vaikka aamupalaan ihan ensimmäisenä ja kun tuntuu että se on hanskassa, niin sit alat miettii lounasta, välipalaa ym.

SÄÄNNÖLLISYYS on avainasemassa. Pidä huoli että syöt aamupalan, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan.

UNI. Pitäisi alkaa oikeasti nukkumaan hyvin, että keho jaksaa tehdä yhtään mitään.

JUO. Nesteytyksestä pidettävä huoli, nestehukkakin voi olla väsymyksen takana. Juo jokaisen aterian välissä puoli litraa vettä niin tulee juotua riittävä määrä päivän aikana.

HYVÄT rasvat. Keho tarvitsee hyviä rasvoja päästääkseen irti huonosta rasvasta. Ota ruokavalioon kala, pähkinät, siemenet, öljyt.

Kyselit smoothieita, itse teen yleensä hyvin simppeleitä: Joku proteiininlähde (mulla joko maitorahka tai sitten proteiinijauhe), vitamiineja ja makua mustikasta tai muista marjoista, avokadoa tai pähkinöitä antamaan hyviä rasvoja ja pehmeyttä, banaani löytyy melkein aina vaikka sitäkään ei suositella hirveitä määriä syömään, mutta minusta se maistuu hyvälle niin olen sen siinä pitänyt :)Smoothieen voi laittaa melkein mitä vaan mihin kone pystyy :D Näin kesällä maistuu varmaan jotkut raikkaat hyvin, esim vesimelonia, minttua, mansikkaa jne jne..:)

Salaatteihin kannattaa valita mahdollisimman tumman vihreä salaatti koska se sisältää enemmän vitamiineja kuin vaaleat salaatit. Eli esim. Salanova on hyvä valinta. Sitten siihenkin se proteiini: Esim. kanaa, kalaa, lihaa, raejuustoa. Sitten mitä tykkää laittaa: hedelmää, pähkinöitä, tomaattia, kurkkua, parsakaalia....

Ite tykkään esim. Lohi (tai tonnikala), kananmuna, punasipuli, cashewpähkinä, kirsikkatomaatti, omena. Tai Kana, appelsiini, kirsikkatomaatti, punasipuli. Käytän lähes aina Salanovaa salaattina.

No tuossa oli nyt aikamojnen sepustus :D

Suosittelisin myös väsymykseen vitamiinivarastojen  täydennystä :) Deetä, monivitamiinia, yöksi magnesiumia.. kalaöljy kannattaa ottaa myös!

Ite olen tämän tapaisella elämäntapamuutoksella tiputtanut vuodessa 10kg :)

8.6.2015
Tii03
Tii03
2 years, 7-month-old toddler

http://aijaa.com/bi0VPj
Tuleeko nälkä?

6.6.2015
nki91
nki91

Täällä pähkäilen mitä tekis ruuaksi.
Sitten kahviin laitoon ennen 2 palaa joskus 1 palan sokeria sen karsin pois..
kauppaan pitäisi salaatti vermeet mennä ostamaan. Leipää ja jotain muutaki.

6.6.2015
nki91
nki91

Ainii kerrohan sit vähä väliaikatietoja et kuin on mennyt. 😊 Ruuan ja liikunnan suhteen ja onko ollu apua. 😊

6.6.2015
tennari
tennari
Tapahtui virhe. Yritä myöhemmin uudelleen.
Ladataan...