Kun jatkat tämän sivun käyttöä hyväksyt samalla evästeiden käytön. Voit lukea lisää tästä linkistä.

close

Synnytyskipujen hallitseminen

Olet ehkä kuullut, että synnyttäminen on tuskallista. Tämä tieto saa useimmat huolestuneiksi. Yksi tapa käsitellä huolestuneisuutta on se, että lukee asiasta ja valmistautuu synnytykseen parhaan kykynsä mukaan.

Synnytyksen yhteydessä kohdun lihakset työskentelevät tehokkaasti, kun kohdunsuu avautuu ja laajenee vähitellen 10 sentin läpimittaiseksi. Ligamentit eli lantionpohjan luita yhdistävät nivelsiteet venyvät ja kiristyvät.

Kerää voimia taukojen aikana
Monet asiat vaikuttavat siihen, miten koet kivun ja pystyt käsittelemään sen: Kuinka komplisoitunut synnytys on, kuinka kauan se kestää, minkälainen kipukynnys sinulla on, kätilön tai puolisosi antama tuki, oma terveydentilasi, miten väsynyt olet tai miten turvallinen olo sinulla on.

Supistusten välillä on taukoja, jolloin ehdit levähtää ja kerätä voimia.
Pyri ottamaan yksi supistus kerrallaan sen sijaan, että ajattelet liikaa eteenpäin. Muista myös, että tämän tyyppinen kipu ei ole mikään vaaran tai sairauden merkki. Kivut menevät taatusti ohi – ja kun olet päässyt kipujen yli, sinulla on sylissäsi uusi pieni ihminen.

Kehosi pystyy hallitsemaan synnytyskipuja
Hyvin suunnitellussa yhteiskunnassamme voi olla pelottavaa kohdata asioita, joita ei voi ennakoida eikä täysin hallita.
Kuuntele kehoasi. Vaikka olisitkin huolestunut tai peloissaan, kehosi tietää tehtävänsä. Nainen on luotu synnyttämään. Luota itseesi. Kehosi tuottaa omia endorfiineja, jotka auttavat sinua kestämään voimakastakin kipua.

Kivut ovat subjektiivisia
Kipua on hyvin vaikea mitata. Kipu on hyvin subjektiivinen kokemus, johon vaikuttaa suuressa määrin henkinen asennoituminen – ja siihen sinä voit vaikuttaa itse.
Tutkimukset ovat osoittaneet, ettei kivunlievitys esimerkiksi epiduraalipuudutuksella automaattisesti takaa parempaa synnytyskokemusta.

Doula antaa lisäturvaa synnytyksen aikana
Hyvän synnytyksen todennäköisyys lisääntyy, jos sinulla on tukea, jos tunnet olosi turvalliseksi ja tunnet hallitsevasi tilanteen. Tästä voit lukea lisää siitä, miten puoliso tai muu tukihenkilö voi auttaa synnytyksessä.

Kätilö ei ehkä ole käytettävissä koko ajan, ja voi tuntua ihan hyvältäkin saada olla välillä ihan itsekseen synnytyshuoneessa puolison tai muun tukihenkilön seurassa.
Kokenut ja turvallinen synnytysvalmentaja – niin kutsuttu doula – voi olla hyvä vaihtoehto silloin, kun haluat lisätukea. Doulan voi löytää kysymällä äitiysneuvolasta tai esimerkiksi osoitteesta http://suomendoulat.fi/.

Synnytyksen hallitseminen ei suinkaan merkitse kivunlievityksestä luopumista, vaan sitä, että teet juuri ne päätökset, jotka tuntuvat sinusta oikeilta. Sinun on tunnettava, että olet osallinen prosessissa ja saat päättää joistakin asioista itse tai yhdessä kätilön kanssa.

Etsi tietoa vaihtoehdoista
Voi olla hyvä ajatus keskustella jo etukäteen kätilön kanssa mahdollisesta kivunlievityksestä ja eri vaihtoehtojen hyvistä ja huonoista puolista. Voit valmistautua synnytykseen laatimalla synnytyssuunnitelman. Lue lisää valmistautumisesta synnytykseen.

Pelko voi lisätä kipujen voimakkuutta – mitä paremmin olet valmistautunut synnytykseen, sitä paremmin ymmärrät mitä tapahtuu, ja sitä paremmat edellytykset sinulla on saada hyvä synnytyskokemus.

Lue lisää synnytyksen kolmesta vaiheesta ja eri synnytysasennoista

Ei ole kunnia-asia selvitä synnytyksestä ilman kivunlievitystä. Synnytys ei ole mikään paremmuuskilpailu. Älä myöskään kuuntele tarinoita toisten negatiivisista kokemuksista. Tärkeintä on, että lapsesi syntymä sujuu hyvin ja siitä tulee teille myönteinen kokemus. Jokainen synnytys on ihmeellinen ja ainutlaatuinen tapahtuma.

Lue lisää synnytyksistä Raskauskirja-sovelluksestamme.
Tapahtui virhe. Yritä myöhemmin uudelleen.
Ladataan...